Unul dintre cei mai mari angajatori din România va efectua disponibilizări masive

Unul dintre cei mai mari angajatori din România va efectua disponibilizări masive

Unul dintre cei mai mari angajatori din România a anunțat că va disponibiliza 870 de angajați în acest an, în urma concedierilor anterioare ale companiei mamă, care a redus numărul de angajați cu 10.000 majoritatea în Germania.

Plecările voluntare sunt propuse și la fabrica din Mioveni, unde se estimează că câteva sute de angajați ar putea opta pentru demisie.

În acest an, fabrica de autoturisme Dacia-Renault Mioveni a implementat un nou program de plecări voluntare, având în vedere că aproximativ 400 de angajați sunt vizați.

Viorel Ungureanu, lider S.A.D., a declarat: "Compania își va face calcule pentru a pleca un număr corespunzător de angajați, având în vedere impactul automatizării și robotizării. În cadrul uzinei vehicule, cele mai afectate secții sunt cele din caroserie, presaj și, poate, din vopsitorie."

Contextul actual al industriei auto

Conform datelor Eurostat, România se află în topul țărilor europene cu cele mai tinere mame. În funcție de vechimea angajaților, aceștia vor primi compensații cuprinse între 24.000 și 200.000 de lei, în cazul în care au lucrat mai mult de 16 ani.

Plecările voluntare intervin într-un context economic dificil, având în vedere că, în primele patru luni ale anului, producția de autoturisme în uzinele de la Mioveni și Craiova a scăzut cu peste 11% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, conform Asociației Constructorilor de Automobile din România.

La fabrica din județul Argeș, au fost produse în jur de 100.000 de mașini, iar în Craiova doar 77.000 de autoturisme. Această scădere a producției afectează și companiile furnizoare de componente.

Compania Continental a anunțat că va renunța la aproape 900 de angajați în următorul an, inclusiv 230 de ingineri din divizia de tehnologie și 640 de angajați din fabrică.

Compania a menționat că industria auto trece prin cea mai mare transformare din istoria sa, iar acest plan de restructurare vizează adaptarea la cerințele pieței. Aceasta situație a dus la o reducere a comenzilor pentru furnizorii din România și, implicit, la concedieri în lanț.

În județul Timiș, cu o populație de peste 650.000 de locuitori, șomajul este deocamdată sub 1%, însă numărul concedierilor s-a dublat comparativ cu anul trecut. Concedieri individuale sunt așteptate și în alte companii de profil din orașe precum Timișoara, Sibiu, Brașov sau Iași.

Doru Șupeală, specialist în piața muncii, a declarat: "Va fi foarte greu pentru acești oameni, deoarece majoritatea sunt localizați în orașe mono-industriale, care depind de acest sector. Orașele Timișoara, Sibiu și Brașov sunt foarte concentrate pe industria auto."

Problemele globale generate de tarifele vamale impuse de administrația Trump și de presiunea resimțită pe piața europeană, în urma pierderii unor cote de piață în China, au afectat semnificativ toți producătorii și furnizorii din industria auto.

Ovidiu Constantin Bunget, profesor la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, a afirmat: "Marile corporații sau orice investitor vin în ideea de a obține profit. Cum obții profit? Maximizând veniturile și scăzând costurile. La nivel global, suntem într-un context în care industriile se schimbă, iar industria auto, pe fondul apariției automobilelor electrice, va fi afectată."

De asemenea, costurile cu forța de muncă au influențat sectorul, iar multe companii caută să își mute producția. Alin Ioaneș, CEO al unui producător de baterii, a subliniat: "România pierde rând pe rând din competitivitate. Nu avem o predictibilitate. Avem o inflație ridicată și o problemă în găsirea forței de muncă la un preț accesibil. Toate acestea determină anumiți investitori să se uite și în alte țări, precum Maro sau Nordul Africii."

România produce 5% din totalul mașinilor înmatriculate în Uniunea Europeană, iar sectorul auto reprezintă unul dintre principalii contributori la PIB-ul țării.

Etichete: angajatori Continental Dacia-Renault disponibilizări economie industrie auto plecări voluntare șomaj
Autor: Paraschiv Dumitru