Bursele elevilor din România: generozitate fără rezultate vizibile

Bursele elevilor din România: generozitate fără rezultate vizibile

În România, un număr impresionant de aproximativ 500.000 de elevi beneficiază de burse lunare între 300 și 450 de lei pentru performanțe școlare. Cu toate acestea, un paradox se conturează în sistemul educațional: rezultatele elevilor la examenele internaționale sunt departe de a fi satisfăcătoare.

Formatorii de cadre didactice subliniază o discrepanță semnificativă între numărul mare de note mari și performanțele de la testările internaționale, indicând că există o presiune din partea părinților asupra profesorilor, ceea ce duce la o inflație a notelor.

În ultimii doi ani, bursele școlare au crescut considerabil, atât în număr, cât și în valoare. Bursa de merit a crescut de la 200 de lei la 450 de lei pe lună, iar numărul celor care beneficiază de burse a crescut de trei ori. Bursa socială a crescut, având acum un număr semnificativ de beneficiari.

Statisticile arată că, în ianuarie 2025, au fost acordate peste 1.400.000 de burse, acoperind două treimi din cei aproximativ 2.200.000 de elevi din România. Dintre acestea, 60% au fost burse sociale, urmate de bursele de merit care au reprezentat 24% din total.

Rolul burselor, care ar trebui să fie în principal academic, s-a îndreptat spre un aspect social, susținând întreaga familie, mai ales în mediul rural. În mediul urban, aceste burse au fost folosite, în general, pentru meditații și activități recreative.

Cu toate acestea, bursele nu au reușit să reducă semnificativ absenteismul, deși au îmbunătățit prezența elevilor la ore. Părinții s-au implicat mai mult în evaluarea copiilor lor, dar nu în mod direct în procesul de învățare.

Marian Staș, un expert în educație, a subliniat că notele au fost, în unele cazuri, exagerate pentru a permite elevilor să obțină burse, ceea ce are efecte negative asupra percepției educației. Ministrul Educației a menționat că, în ciuda creșterii numărului de burse, participarea la examenele naționale nu a crescut proporțional.

Instituția de Învățământ a realizat o cercetare în 510 școli, chestionând 25.000 de elevi și părinți, alături de 500 de directori. În urma acestor constatări, se preconizează o reformă a sistemului de acordare a burselor, care ar putea include eliminarea burselor de reziliență și ajustarea criteriilor pentru bursele de merit.

Informatii preluate si adaptate din: Stirile PROTV
Etichete: burse educație elevi rezultate academice sistem educațional
Autor: Paraschiv Dumitru