Recent, o profesoară de la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi a provocat controverse după ce a utilizat un aparat de bruiaj pentru a preveni copiatul în timpul unui examen. Această acțiune a scos la iveală o problemă serioasă a sistemului educațional românesc, unde metodele de fraudare au evoluat și devin tot mai greu de gestionat.
Copiatul nu este o noutate, dar metodele prin care studenții recurg la el s-au sofisticat. Multe cadre didactice se confruntă cu dificultăți în a ține pasul cu tehnologiile moderne, ceea ce le determină să adopte măsuri extreme, cum ar fi interzicerea anumitor articole vestimentare sau utilizarea bruiajului pentru semnale GSM.
Conferențiarul Dănuț Burdia, specialist în electronică, a subliniat că dispozitivele moderne, precum căștile ascunse și smartwatch-urile, complică identificarea frauda. În acest context, profesorul a subliniat că o abordare strict punitivă nu este suficientă. Este necesară o reformă care să pună accent pe prevenție și colaborare între cadre didactice și studenți.
Potrivit profesorului Burdia, soluția ar trebui să includă evaluări diversificate și discuții despre integritate academică, începând din primul an de facultate. El a evidențiat importanța construirii unui climat de încredere și responsabilitate, mai degrabă decât unul bazat pe suspiciune.
Recent, profesoara implicată în scandalul bruiajului a fost subiectul unor controverse, fiind acuzată că a folosit un dispozitiv care a perturbat semnalul GSM, afectând astfel studenții. Aceasta a fost criticată de colegi și autorități, iar incidentul a fost interpretat ca o intervenție exagerată în gestionarea fenomenului copiatului.