Industria auto se confruntă cu o criză severă din cauza restricțiilor la export impuse de China, care a generat o penurie alarmantă de magneți esențiali. Conform informațiilor furnizate de Reuters, companiile caută cu disperare surse alternative pentru a evita oprirea fabricilor.
Unii furnizori au avertizat că, în lipsa unei soluții rapide, fabricile ar putea fi nevoite să se oprească până la jumătatea lunii iulie. "Întreaga industrie auto este în panică totală. Sunt dispuși să plătească orice preț", a declarat un reprezentant al industriei, Eckard.
Restricțiile impuse de China asupra exporturilor de magneți pe bază de pământuri rare au reactivat îngrijorările în rândul executivilor din domeniul auto. Președintele SUA, Donald Trump, a menționat recent că omologul său chinez, Xi Jinping, a convenit să permită fluxul de pământuri rare și magneți către Statele Unite, iar o echipă comercială americană va discuta cu oficiali chinezi.
Industria auto se teme că această criză ar putea deveni al treilea șoc major al aprovizionării din ultimii cinci ani. Între 2021 și 2023, deficitul de semiconductori a dus la eliminarea a milioane de unități din planurile de producție, iar pandemia COVID-19 a provocat oprirea fabricilor în 2020. Deși aceste crize au determinat companiile auto să își revizuiască strategiile de aprovizionare, Eckard consideră că "nimeni nu a învățat nimic din trecut".
China controlează aproximativ 70% din extracția globală de pământuri rare, 85% din capacitatea de rafinare și 90% din producția de aliaje și magneți pe bază de pământuri rare, conform unui raport AlixPartners.
Conform Agenției Internaționale a Energiei, un vehicul electric utilizează aproximativ 0,5 kg de pământuri rare, în timp ce un vehicul cu motor termic consumă aproximativ jumătate din această cantitate. Problema este agravată de monopolul Chinei asupra exporturilor, unde un grup restrâns de birocrați analizează cererile de permise, lăsând soarta liniilor de asamblare auto în mâinile lor.
Asociația furnizorilor auto din Europa, CLEPA, a avertizat că mai multe fabrici de piese auto din Europa au fost deja închise, iar altele ar putea urma. "Mai devreme sau mai târziu, toată lumea va fi afectată", a afirmat Benjamin Krieger, secretar general al CLEPA.
În încercarea de a reduce dependența de China, companiile auto, inclusiv GM, BMW, ZF și BorgWarner, lucrează la dezvoltarea de motoare cu un conținut redus sau lipsit de pământuri rare. Totuși, producția la scară largă rămâne departe de realitate. Uniunea Europeană a demarat Inițiativa privind materiile prime critice, dar aceasta este considerată insuficient de rapidă.
În timp ce unele companii caută alternative, cum ar fi Warwick Acoustics, care a dezvoltat difuzoare fără pământuri rare, altele, precum Niron din Minneapolis, planifică investiții masive pentru a construi fabrici. Pe termen scurt, însă, producătorii auto sunt nevoiți să găsească soluții de urgență pentru a evita oprirea fabricilor. Mercedes-Benz, de exemplu, discută cu furnizorii despre crearea de stocuri de magneți pe bază de pământuri rare.
Analiștii avertizează că restricțiile ar putea forța producătorii auto să livreze mașini incomplete, similare cu ceea ce s-a întâmplat în criza semiconductorilor. Dependența industriei auto de China nu se limitează doar la pământurile rare; un raport al Comisiei Europene din 2024 arată că China controlează peste 50% din aprovizionarea globală cu 19 materii prime esențiale, inclusiv mangan, grafit și aluminiu.
"Aceasta este doar o primă avertizare", a spus Andy Leyland, co-fondator al firmei de analiză SC Insights.