WindRunner: Avionul gigantic destinat transportului turbinelor eoliene va fi fabricat în Italia

WindRunner: Avionul gigantic destinat transportului turbinelor eoliene va fi fabricat în Italia

WindRunner, un nou proiect ambițios de aeronavă, se pregătește să fie construit în Italia, având ca scop principal facilitarea transportului turbinelor eoliene de dimensiuni mari. Această aeronavă impresionantă va avea înălțimea unei clădiri de patru etaje și va fi capabilă să transporte încărcături excepționale, conform declarațiilor companiei de dezvoltare.

Proiectul este dezvoltat de Radia, o companie fondată în 2016 de Mark Lundstrom, un antreprenor și inginer aerospațial, care își propune să revoluționeze industria energiei eoliene terestre. Lundstrom a subliniat că dificultatea de a transporta componente de mari dimensiuni reprezintă o barieră majoră în extinderea capacităților turbinelor eoliene pe uscat.

În prezent, palele turbinelor eoliene de pe uscat sunt semnificativ mai mici decât cele utilizate în parcurile offshore, din cauza provocărilor logistice. Aceste componente nu pot fi transportate eficient pe calea rutieră sau pe apă, iar opțiunile avioanelor cargo existente sunt insuficiente.

Radia estimează că noul avion, WindRunner, ar putea permite construirea a peste un milion de turbine eoliene de mari dimensiuni la nivel global până în 2050. Conceptul, denumit „GigaWind”, ar putea extinde semnificativ zonele viabile economic pentru parcurile eoliene din Statele Unite.

Compania a reușit să strângă fonduri de peste 150 de milioane de dolari și colaborează cu experți de renume pentru a lansa WindRunner, o aeronavă care ar putea schimba paradigmă în transportul componentelor eoliene.

Cu toate acestea, proiectul se confruntă cu provocări, inclusiv capacitatea de a opera pe aeroporturi existente, având în vedere cerințele specifice de dimensiune. Deși Radia nu a construit anterior o aeronavă, echipa sa lucrează la specificațiile tehnice, având ca obiectiv dezvăluirea modelului la Salonul Aeronautic Internațional de la Farnborough în 2024.

Dacă va fi realizat, WindRunner va avea o lungime de 108 metri și o anvergură de 80 metri, având o capacitate de încărcare de aproximativ șase ori mai mare decât cea a modelului Antonov An-225. Aeronava va putea transporta pale de turbine eoliene cu lungimi variate și va putea opera pe piste relativ scurte, neasfaltate.

Cu toate acestea, limita de greutate de 72.500 kg și raza de acțiune de 2.000 km sugerează că WindRunner va fi utilizat în principal pentru zboruri în America de Nord, Europa și America de Sud.

Etichete: avioane cargo energie eoliană Mark Lundstrom Radia transport turbine eoliene WindRunner
Autor: Radulescu Mihai