Propunerile pentru reducerea numărului de piloți de la doi la unul în avioanele comerciale au fost suspendate, conform unui raport realizat pentru Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA). Studiul a concluzionat că zborurile operate cu un singur pilot ar putea prezenta riscuri mai mari de siguranță.
Un proiect de cercetare desfășurat pe parcursul a trei ani a examinat operațiunile cu echipaj minim extins, iar rezultatele sugerează că, în ciuda avansurilor tehnologice, nu există dovezi suficiente pentru a susține că zborurile cu un singur pilot ar atinge același nivel de siguranță ca cele cu doi piloți, conform reglementărilor actuale.
Decizia a fost bine primită de organizațiile reprezentative ale piloților, care au protestat împotriva acestei schimbări. Deși companiile aeriene nu au cerut în mod public reducerea echipajului, reglementările actuale impun prezența a trei sau patru membri de echipaj în timpul zborurilor lungi.
Raportul EASA a evidențiat că, chiar și în scenariul în care doi piloți sunt la manșă în timpul decolării și aterizării, iar unul dintre ei se odihnește în timpul zborului, nu s-a demonstrat că ar exista un nivel de siguranță echivalent cu cel oferit de echipajele formate din doi piloți.
Printre aspectele discutate se numără monitorizarea stării de sănătate a pilotului, oboseala și riscurile asociate cu somnul, precum și importanța verificărilor reciproce între piloți.
Un concept promițător, denumit „cabina inteligentă”, ar putea prelua unele sarcini de la piloți și ar putea monitoriza vigilența acestora, însă s-ar impune soluții suplimentare pentru a aborda problemele de securitate.
Problema securității în cabină a rămas un subiect delicat, mai ales după atentatele din 11 septembrie 2001, când au fost introduse uși blindate. Totuși, incidentul din 2015 cu avionul Germanwings, în care un copilot a împiedicat accesul căpitanului, a pus în evidență vulnerabilitățile sistemului.
Asociația Europeană a Piloților de Linie a salutat concluziile raportului EASA, care confirmă îngrijorările legate de siguranță. Aceasta a avertizat că reducerea echipajului ar putea fi motivată mai mult de considerente economice decât de siguranță.
Un reprezentant al asociației a afirmat: „Producătorii și dezvoltatorii de aeronave sunt implicați activ în dezvoltarea tehnologiilor care ar putea permite operarea fără un pilot, iar studiul EASA subliniază importanța siguranței.”
În răspuns, Airbus a menționat că continuă să îmbunătățească produsele pentru a crește siguranța și eficiența. Reprezentanții companiei au declarat că, pe termen scurt, este esențial ca un pilot uman să fie la manșă, asistat de un sistem automatizat care să reducă sarcina de lucru.