În Rusia, trocul a redevenit o practică comună, un fenomen care nu mai fusese observat din anii '90, când țara a traversat o perioadă de instabilitate economică semnificativă. Această schimbare a fost determinată de dificultățile întâmpinate în decontarea tranzacțiilor din cauza conflictului din Ucraina, forțând cel puțin o companie chineză să accepte aliaje de aluminiu în schimbul motoarelor.
La forumul de afaceri Kazan Expo, desfășurat recent, reprezentanții companiilor chineze au subliniat provocările cu care se confruntă în procesul de plată și cererile pentru relocarea producției în Rusia, considerându-le obstacole majore în cooperarea comercială bilaterală.
Xu Xinjing, de la Hainan Longpan Oilfield Technology Co., a declarat că "oferim modele inovatoare de cooperare pentru a reduce riscurile de decontare", adăugând că acestea includ comerțul de tip barter. De exemplu, compania chineză a primit materiale rusești pentru construcția de nave în schimbul unor echipamente.
În contextul actual, unde opțiunile de plată sunt restricționate, trocul oferă oportunități noi pentru firmele din Rusia și din Asia. Xu a explicat că furnizează motoare pentru nave în schimbul aliajelor speciale de oțel și aluminiu provenite din Rusia.
Surse anterioare au indicat că Rusia a purtat discuții despre mai multe acorduri de tip barter cu China, metoda fiind populară în rândul traderilor de metale și produse agricole, unde stabilirea prețurilor este mai ușoară. China rămâne principalul partener comercial al Rusiei, mai ales după ce legăturile comerciale cu țările europene s-au diminuat din cauza conflictului din Ucraina.
Întârzierile în efectuarea plăților pentru tranzacțiile cu parteneri majori, precum China sau Turcia, au devenit o problemă serioasă pentru companiile și băncile rusești, în special având în vedere presiunile exercitate de organismele de reglementare europene asupra băncilor de a verifica cu strictețe tranzacțiile cu Rusia.