Tragediile din aviația ultraușoară: o analiză a accidentelor din România

Tragediile din aviația ultraușoară: o analiză a accidentelor din România

Procurorii români investighează posibile încălcări ale legislației aeronautice în urma unui accident tragic din Arad, în care au murit două persoane. Această incidentă face parte dintr-o serie de accidente fatale care au avut loc în ultimele săptămâni, soldându-se cu șase victime în mai puțin de o lună, în zboruri cu avioane ultraușoare.

Pe 15 iulie, un avion mic s-a prăbușit în Orăștie, ducând la decesul pilotului, în timp ce pasagerul a fost găsit inconștient. Pe 19 iulie, un alt accident a avut loc între Caracal și Drăghiceni, soldându-se cu moartea unui pilot de planor.

Pe 20 iulie, lângă Gura Portiței, două incidente separate au avut loc, unul dintre ele având un final fericit, în timp ce în celălalt, atât pilotul cât și pasagerul au decedat. Un alt accident tragic a avut loc pe 9 august lângă Arad, unde un tânăr de 18 ani, proaspăt admis la Academia de Poliție, a murit în timp ce zbura cu un aparat ultraușor, alături de un pilot experimentat, care a pierdut și el viața.

Autoritățile efectuează cercetări pentru a determina dacă personalul aeronautic a încalcat normele de siguranță. Între 2007 și 2022, au fost raportate aproximativ 60 de accidente grave cu avioane ultraușoare la nivel național. Experții subliniază că majoritatea tragediilor sunt cauzate de erori umane, care reprezintă 70% din cazuri, în timp ce defecțiunile tehnice sunt responsabile pentru doar 20% din accidente.

Adrian Moroe, pilot, afirmă că greșelile sunt inerente, iar aviația nu tolerează neglijența. Factorii umani, inclusiv lipsa de experiență, erorile de pilotaj și deciziile întârziate sunt principalele cauze ale accidentelor. Condițiile meteorologice și defecțiunile tehnice contribuie într-o măsură mai mică la aceste tragedii.

George Rotaru, directorul Aeroclubului României, adaugă că erorile pot apărea chiar și în etapa de pregătire a zborului, din cauza oboselii sau neatenției. Reglementările stricte din aviație sunt esențiale pentru prevenirea accidentelor, iar relaxarea în sezonul de zbor poate duce la greșeli fatale.

Licențele pentru piloți și avioane nu sunt valabile pe viață. Toți piloții trebuie să participe la evaluări regulate, în care trebuie să demonstreze abilități de a gestiona situații critice, cum ar fi o pană de motor.

În România, există aproximativ 560 de aeronave ultraușoare și 1.580 de licențe emise de Aeroclubul României. Aceasta arată o creștere a interesului pentru aviația ultraușoară, iar costurile de achiziție sunt comparabile cu cele ale unor automobile noi.

Etichete: accidente aviație cercetare siguranță ultraușoare
Autor: Radulescu Mihai