Un studiu recent a relevat că elevii de liceu din România își dedică, în medie, 6 ore pe zi activităților online, în timp ce elevii de gimnaziu petrec 4 ore, iar cei din clasele a III-a și a IV-a aproximativ 2 ore.
În perioada verii, tinerii beneficiază de un timp liber mai generos, ceea ce conduce la o utilizare crescută a ecranelor. Analiza evidențiază o preferință marcată pentru platformele de divertisment și interacțiune rapidă, cum ar fi Instagram și TikTok.
Studiul, bazat pe cercetări internaționale, arată că vacanța de vară permite o creștere semnificativă a timpului petrecut online, ceea ce poate influența dezvoltarea cognitivă și performanța școlară a tinerilor.
Elevii de liceu și gimnaziu folosesc internetul în principal pentru a comunica cu prietenii, a viziona conținut media pe rețele sociale și a asculta muzică.
Conform datelor adunate în 2024, o treime dintre elevii de liceu și aproximativ un sfert dintre elevii de gimnaziu petrec zilnic peste 5 ore pe TikTok. De asemenea, 22.8% dintre liceeni și 17.8% dintre gimnazii afirmă că folosesc Instagram în aceeași măsură.
Utilizarea WhatsApp este mai moderată, majoritatea tinerilor declarând că-l folosesc timp de o oră sau mai puțin. De asemenea, YouTube este accesat de elevi, dar majoritatea preferă să-l folosească o oră sau mai puțin pe zi.
Pentru a aduna aceste date, un număr de 1.852 de elevi au participat la sondajul desfășurat între 22 februarie și 26 martie 2024.
Din 2017, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a demarat un Program de Educație Media, având ca scop dezvoltarea abilităților de educație media ale tinerilor din România. Peste 15.000 de profesioniști din media și 300.000 de elevi au beneficiat de cursurile oferite de CJI.
CJI oferă, de asemenea, resurse online pentru educația media, inclusiv un podcast și cursuri gratuite pentru profesori, în efortul de a combate dezinformarea.