România a declanșat o investigație în legătură cu posibila contaminare a țițeiului destinat rafinăriei Petrobrazi, suspectând Rusia de o intervenție în acest proces. Incidentul a fost identificat înainte ca petrolul să ajungă în Portul Constanța, conform informațiilor disponibile.
Contaminarea a fost detectată în timpul transportului țițeiului pe ruta Azerbaidjan – Georgia – Turcia, unde ulterior a fost transferat pe un petrolier. Autoritățile au subliniat riscul pe care contaminanții, în special clorurile organice, l-ar putea avea asupra infrastructurii rafinăriei, ceea ce ar fi putut provoca o penurie de combustibil.
Se suspectează că contaminarea ar putea fi rezultatul unei operațiuni de sabotaj orchestrate de Rusia, având în vedere lungimea traseului conductei, de aproximativ 1.700 de kilometri. Potrivit experților, injectarea unor substanțe corozive în conductă ar fi necesitat echipamente specializate.
Grupul OMV a identificat contaminarea în încărcăturile de țiței provenite din Azerbaidjan, iar BTC Pipeline Company a raportat că tancurile de stocare au fost afectate de substanțe corozive. Transportul care urma să ajungă în România nu a fost recepționat.
Ca răspuns, Ministerul Energiei a decis să scoată din rezerva națională 80.000 de tone de țiței și 30.000 de tone de motorină pentru a asigura funcționarea rafinăriei Petrobrazi. Este de menționat că țițeiul contaminat a reușit deja să ajungă în Italia și Cehia, afectând astfel rețelele de aprovizionare din întreaga Europă.