În perioada vacanțelor, trenurile CFR Călători se confruntă cu întârzieri semnificative, iar vagoanele sunt într-o stare precară, lăsând pasagerii fără aer condiționat.
În același timp, România se află în pericol de a pierde 3 miliarde de euro din fondurile PNRR destinate modernizării sistemului feroviar, o oportunitate esențială pentru îmbunătățirea transportului feroviar.
Un exemplu de neplăcere a fost relatat de o pasageră, Viorica, care a călătorit pe ruta București-Slatina, descriind condițiile insuportabile: „Am călătorit practic într-o saună, cu o întârziere de o oră, iar distanța de 189 de kilometri a durat 4 ore și 40 de minute.”
Potrivit unei liste recente publicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, sectorul feroviar va suferi tăieri semnificative de fonduri, cu o reducere de aproximativ 1,5 miliarde de euro, afectând grav planurile de modernizare și reînnoire a infrastructurii.
De asemenea, dintr-o finanțare inițială de 3,24 miliarde de euro pentru modernizare, se vor aloca doar 1,87 miliarde de euro sub formă de împrumuturi, iar la materialul rulant se vor tăia fonduri semnificative.
Dan Vîlceanu, fost ministru al fondurilor europene, a declarat că este un eșec al gestionării, subliniind că reformele necesare pentru accesarea acestor fonduri nu au fost realizate. În plus, a menționat că sistemul feroviar din România nu a avut un program adecvat de finanțare niciodată.
În ultimii cinci ani, conducerea Ministerului Transporturilor a suferit schimbări frecvente, însă progresele în modernizarea infrastructurii feroviare rămân în urmă față de standardele Uniunii Europene.
Viteza medie a trenurilor Regio din România a fost de doar 46 km/h anul trecut, în comparație cu trenurile moderne din vestul Europei, care circulă cu viteze de peste 160 km/h. Vârsta medie a locomotivelor CFR Călători este de 51 de ani, iar a vagoanelor de 32 de ani.
CFR Călători a anunțat că derulează un program de investiții pentru modernizarea unor vagoane și locomotive, dar pentru a îmbunătăți confortul pasagerilor, este esențială achiziția de trenuri moderne echipate cu tehnologie avansată de climatizare.
Compania a pierdut o cotă de piață semnificativă pe rutele celebre, precum București-Brașov și București-Constanța, în fața operatorilor privați, care oferă servicii mai confortabile și trenuri noi.