Provocările industriei aviatice ruse: livrări minime și dependență de importuri

Provocările industriei aviatice ruse: livrări minime și dependență de importuri

Producătorii de aeronave din Rusia au reușit să livreze doar un singur avion din cele 15 planificate pentru acest an, conform datelor recente. Sancțiunile internaționale care afectează importurile de componente au dus la o scădere semnificativă a producției, iar dobânzile mari au limitat investițiile în acest sector.

De la invazia Ucrainei în februarie 2022, accesul companiei ruse la piese și aeronave străine a fost drastic restricționat. Companiile aeriene din Rusia, care dețin o flotă de peste 700 de aeronave, majoritar din modele Airbus și Boeing, sunt nevoite să recurgă la rute indirecte pentru a obține componente esențiale.

Un expert din industria aviatică a subliniat lipsa tehnologiei și a facilităților de producție, afirmând că dezvoltarea de la zero a acestora ar putea dura ani, dacă nu chiar decenii.

Având în vedere dimensiunea vastă a Rusiei, dependența de avioanele comerciale pentru transportul de marfă și pasageri este crucială. Recent, incidentele grave, cum ar fi prăbușirea unui avion Antov An-24 din 1976, care a dus la moartea tuturor celor 48 de persoane la bord, au evidențiat necesitatea de a menține flota în stare bună.

Industria aviatica se confruntă cu dificultăți majore, iar producția a scăzut rapid, cu cele mai mari rate de contractare din martie 2022. Creșterea economică în sector continuă să stagneze, iar dobânzile mari afectează nu doar aviația, ci și alte industrii, cum ar fi cea auto și sectorul cărbunelui.

În ciuda planurilor anterioare, Rusia nu a reușit să adauge suficiente aeronave flotei sale. În 2021, au fost adăugate 52 de avioane comerciale, dar de atunci au fost înregistrate doar 13 noi livrări. De asemenea, guvernul rus a revizuit constant obiectivele de producție, reducându-le drastic pe fondul dificultăților economice.

Conglomeratul de stat Rostec, responsabil pentru producția avioanelor, nu a reușit să îndeplinească planurile de livrare. Producția avioanelor MC-21, complet fabricate din componente rusești, a întâmpinat obstacole, iar directorul Rostec a anunțat că producția de serie va începe abia în 2026.

În pofida eforturilor de a dezvolta o industrie aviatica autosuficientă, Rusia rămâne dependentă de importurile externe. Analizele vamale arată că în anul trecut au fost importate componente ce valorează cel puțin 300.000 de dolari, de obicei prin intermediari din alte țări.

În acest context, companiile aeriene din Asia Centrală, precum cele din Kazahstan și Uzbekistan, sunt solicitate să ajute cu zborurile interne din Rusia, în încercarea de a compensa deficitul de capacitate.

Etichete: avioane comerciale flota aeriană importuri industrie aviatică producție Rostec Rusia sancțiuni
Autor: Radulescu Mihai