Proiectul Magistralei M6: progrese pe șantier, dar incertitudini financiare persistente

Proiectul Magistralei M6: progrese pe șantier, dar incertitudini financiare persistente

Asociația Pro Infrastructură a salutat recent avansul fizic realizat pe șantierul Magistralei M6 de metrou din București, unde tunelul "Sfânta Maria" a ajuns la Aeroportul Băneasa. Cu toate acestea, organizația a exprimat îngrijorări legate de finanțarea acestui proiect important.

La ora 12:15, primul tunelier (TBM) a reușit să străpungă peretele stației Aeroport Băneasa, după ce a parcurs aproximativ 900 de metri în patru luni, fiind lansat pe 9 aprilie 2025. După o perioadă de revizie, acesta va continua spre stația Gara Băneasa, unde se estimează că va ajunge în următoarele două sau trei luni.

Pe de altă parte, tunelierul "Sfânta Ana" lucrează pe secțiunea opusă și va trebui să sape în medie 12 metri pe zi pentru a ajunge la Aeroportul Băneasa în luna septembrie. Recordul de săpătură a fost de 24 de metri într-o singură zi.

Deși progresele fizice sunt vizibile, Asociația Pro Infrastructură a subliniat că problema principală rămâne lipsa unei finanțări clare. Stațiile 1 Mai-Tokyo au fost aprobate pentru a primi fonduri de coeziune din partea Comisiei Europene, dar oficialii de la Metrorex și Ministerul Transporturilor au încercat să înlocuiască finanțarea pentru Magistrala M4 cu cea pentru M6. Cu toate acestea, fondurile din PNRR sunt acum incertitudini, iar proiectul trebuie reintegrat în Programul Transport.

Este estimat că pe șantier se pot acumula lunar costuri fixe de până la 3,5 milioane de euro, chiar și în absența lucrărilor. Asociația a avertizat că, dacă nu se găsesc soluții financiare, proiectul ar putea suferi întârzieri similare cu cele întâmpinate la Magistrala M5, unde instanța a impus daune de aproximativ 40 milioane de euro către constructor din cauza întârzierilor financiare.

Mai grav este faptul că pe secțiunea M6 Nord, între stațiile Washington și Otopeni, Comisia Europeană a refuzat să ofere fonduri nerambursabile, ceea ce înseamnă că statul va trebui să asigure finanțarea din buget și prin împrumuturi.

Etichete: finanțare infrastructură Magistrala M6 metrou București Pro Infrastructură
Autor: Radulescu Mihai