Investițiile externe ale Chinei în industria auto electrica cresc fără precedent

Investițiile externe ale Chinei în industria auto electrica cresc fără precedent

Companiile din sectorul auto electric din China își intensifică investițiile în fabrici internaționale, în încercarea de a se impune în fața competitorilor globali, cum ar fi Tesla.

În premieră, conform unui raport al firmei de consultanță Rhodium Group, în 2024, lanțul de aprovizionare chinez a alocat mai multe resurse pentru investiții externe comparativ cu cele interne, marcând o schimbare semnificativă în peisajul economic.

Aproximativ 74% din fondurile destinate investițiilor externe sunt orientate către fabrici de baterii și uzine de asamblare, iar acest trend se accelerează rapid.

Această decizie provine în contextul unei competiții acerbe pe piața internă și a tarifelor mai mari aplicate la export. Fabricațiile locale în piețele externe permit companiilor chineze să beneficieze de sprijin din partea guvernelor gazdă.

Investițiile interne au scăzut drastic, ajungând la 15 miliarde de dolari în 2024, comparativ cu 41 miliarde de dolari în 2023 și peste 90 miliarde de dolari în 2022. Pe de altă parte, investițiile externe, deși mai mici ca volum total, au depășit pentru prima dată investițiile interne anul trecut.

Printre cele mai recente proiecte se numără inaugurarea primei fabrici din Brazilia de către Great Wall Motor și demararea producției de către BYD în aceeași țară. În plus, Envision a început producția la prima sa fabrică din Franța.

În 2025, BYD a vândut deja peste 545.000 de vehicule electrice pe piețele externe, depășind semnificativ cifrele din întreg anul 2024.

Cu toate acestea, doar 25% din planurile de investiții externe anunțate de industria auto chineză au fost implementate, în comparație cu 45% pentru proiectele interne, multe dintre acestea având un risc mai mare de anulare.

Mai mult, companiile chineze se confruntă cu preocupări din partea Beijingului legate de protecția tehnologiei și pierderea locurilor de muncă interne, ceea ce ar putea conduce la restricții suplimentare asupra investițiilor externe.

Etichete: China fabrici internaționale industria auto investiții externe vehicule electrice
Autor: Radulescu Mihai