Revizuirea recentă a Directivei europene privind energia regenerabilă (RED III) schimbă modul în care hidrogenul este utilizat în sectoarele industriale. Această inițiativă a Uniunii Europene (UE) vine ca răspuns la provocările ridicate de costurile de dezvoltare a proiectelor de hidrogen verde.
Conform unui raport al Wood Mackenzie, rafinăriile din Europa trebuie să integreze anual aproximativ 0,5 milioane de tone de hidrogen verde până în 2030 pentru a se conforma noilor reglementări, având ca obiectiv înlocuirea a aproape 30% din hidrogenul cu emisii ridicate utilizat în prezent.
În prezent, rafinările, alături de producția de amoniac și metanol, reprezintă 98% din cererea globală de hidrogen. Studiul subliniază că preferința UE pentru hidrogenul verde, în detrimentul hidrogenului albastru, contribuie la stabilizarea proiectelor existente și limitează riscurile de anulare.
În ceea ce privește angajamentele financiare, din cele 6 milioane de tone pe an de capacitate de hidrogen cu emisii reduse de carbon care au primit o decizie finală de investiție, rafinăriile europene au alocat deja peste 5 miliarde de dolari pentru dezvoltarea unor proiecte de hidrogen verde.
Rezultatele primei licitații a Băncii de Hidrogen a UE sugerează o disponibilitate mare din partea sectorului de a se adapta, rafinăriile având cele mai mari oferte, cu un cost mediu de 9,23 dolari pe kilogram. Aceasta subliniază presiunea de a respecta termenele de reglementare stabilite de UE.
Cu toate acestea, implementarea Directivei RED III diferă de la o țară la alta, ceea ce creează incertitudine juridică și limitează participarea actorilor din industrie în diverse state membre. Această discontinuitate afectează dezvoltarea proiectelor în mai multe sectoare.
Reglementările sectoriale ale UE promovează, de asemenea, cererea pe termen lung pentru combustibili derivate din hidrogen. De exemplu, regulamentul ReFuelEU Aviation impune ca 6% din combustibilul pentru aviația comercială să fie sustenabil până în 2030, iar acest procent ar putea crește semnificativ până în 2050.
Potrivit experților, pentru a facilita tranziția către hidrogenul verde, este esențială o intervenție politică destinată reducerii costurilor de producție și încurajării adoptării acestuia în rafinării.
În concluzie, implementarea cu succes a hidrogenului verde depinde de capacitatea decidenților politici de a reduce costurile și de a asigura volumele necesare de utilizare în rafinării, poziționând aceste unități ca factori cheie în tranziția energetică a Europei.