Comportamentul copiilor poate fi adesea imprevizibil, având momente de calm și concentrare, urmate de perioade de agitație și neascultare. Această variație nu este întâmplătoare; cercetările recente sugerează că ziua din săptămână joacă un rol semnificativ în starea lor emoțională.
Un studiu realizat de Universitatea din Pennsylvania și Universitatea din Texas a investigat comportamentul a 60 de copii cu vârste între 3 și 6 ani, din diverse grădinițe. Copiii, majoritatea provenind din familii cu statut socioeconomic ridicat, au fost monitorizați cu ajutorul accelerometrelor, ce au înregistrat mișcările lor, datele fiind corelate cu observațiile educatorilor.
Studiul, publicat în revista Child Development, a reunit aproximativ 2,7 milioane de observații și a descoperit că dificultățile de autoreglare se intensifică spre sfârșitul săptămânii, în special vinerea. În această zi, copiii manifestă oboseală, impulsivitate și o predispoziție crescută la crize de nervi.
Autoreglarea, esențială pentru adaptarea socială și academică, se dovedește a fi o resursă limitată în cazul celor mici. Copiii care reușesc să își mențină un comportament controlat par să gestioneze mai bine săptămâna.
Andrew Koepp, principalul autor al studiului, subliniază impactul acestor comportamente asupra învățării și interacțiunii în clasă. El sugerează că educatorii ar putea adapta activitățile de învățare în funcție de aceste fluctuații, concentrându-se pe momentele de maximă disponibilitate care apar de obicei la începutul săptămânii.
Pentru părinți, este important să înțeleagă că comportamentele dificile de vineri nu sunt neapărat acte de rebeliune, ci pot fi semne ale epuizării. Specialiștii recomandă crearea unui mediu liniștit, cu activități relaxante precum cititul, desenul, băile calde sau exercițiile de respirație.