Comisia Europeană propune un plan ambițios pentru revitalizarea transportului feroviar în România

Comisia Europeană propune un plan ambițios pentru revitalizarea transportului feroviar în România

Comisia Europeană lucrează la un plan extins destinat să îmbunătățească transportul feroviar de mare viteză în întreaga Europă. Această inițiativă ar putea aduce beneficii semnificative României, având în vedere starea precară a infrastructurii feroviare din țară. Proiectele vizate includ linii de mare viteză ce vor conecta diverse națiuni europene, România având avantajul poziționării sale strategice pe rutele de transport.

Apostolos Tzitzikostas, comisarul responsabil cu transporturile, a subliniat angajamentul Uniunii Europene de a dezvolta „servicii feroviare autentice, atractive și accesibile, centrate pe pasageri”. Crearea de linii rapide și facilitarea călătoriilor transfrontaliere sunt considerate esențiale pentru a stimula competitivitatea blocului și a îndeplini obiectivele de mediu.

Tzitzikostas a afirmat: „În cele din urmă, călătorii vor alege trenul nu doar din motive de durabilitate, ci și pentru confortul, rapiditatea și accesibilitatea sa pe distanțe lungi în Europa.”

Problemele de conectivitate au afectat călătoriile feroviare pe distanțe lungi, existând diferențe de ecartamente, specificații tehnice și sisteme de semnalizare, ceea ce îngreunează legăturile dintre țări.

Un sondaj recent a arătat că 75% dintre cetățenii UE ar prefera să călătorească cu trenul de mare viteză în detrimentul avionului, în condițiile în care conexiunile între capitalele europene ar fi rapide și fiabile. Totuși, conform unui raport din 2021, transportul feroviar reprezenta sub 10% din călătoriile transfrontaliere în UE.

Comisia are ca obiectiv dublarea traficului feroviar de mare viteză față de 2015 până în 2030 și triplarea acestuia până în 2050, prin dezvoltarea unei rețele de 49.400 km, estimată la 546 miliarde de euro, care va conecta toate capitalele și marile orașe europene, la viteze de 250 km/h sau mai mari.

Tzitzikostas a subliniat că acest plan ar contribui la atingerea acestor ținte, solicitând o abordare coordonată a finanțării, care să integreze fondurile europene, sprijinul național și investițiile private.

Un exemplu recent al cererii crescute pentru transportul feroviar de mare viteză este lansarea, anul viitor, a unei linii directe de 11 ore între Praga și Copenhaga, care va reduce semnificativ durata călătoriilor. „Imaginați-vă cum ar fi să luați prânzul în Copenhaga și să ajungeți la cină în Praga”, a adăugat el.

Etichete: Comisia Europeană dezvoltare infrastructură mare viteză România transport feroviar
Autor: Radulescu Mihai