Pe 4 august 2025, Procuratura Generală a Ucrainei a inițiat o anchetă penală împotriva lui Anatolii Komar, șeful vămii energetice din cadrul Serviciului Vamal de Stat al Ucrainei, sub suspiciunea de îmbogățire ilegală.
Ministerul Finanțelor a decis suspendarea lui Komar din funcție pe durata investigației, ca urmare a unor informații care sugerează că stilul său de viață nu se aliniază cu veniturile oficiale raportate.
Printre detaliile care au stârnit suspiciuni se numără:
- Construcția unei vile de lux în suburbiile Kievului, estimată la 70 de milioane de grivne (aproximativ 1,75 milioane de dolari americani), de către familia sa după începutul conflictului din februarie 2022;
- Călătoriile sale cu o mașină de lux Mercedes-Benz clasa S;
- Fiica lui Komar fiind studentă la King's College din Londra.
Serviciul Vamal a demarat proceduri disciplinare și l-a suspendat temporar pe Komar din funcțiile sale. Parchetul confirmă că acesta este investigat conform legislației care vizează îmbogățirea ilegală.
Vama Energetică joacă un rol crucial în gestionarea importurilor și exporturilor de resurse energetice, având o importanță strategică în contextul războiului și al dependenței energetice a Ucrainei. Acest scandal ar putea afecta relațiile autorităților vamale cu donatorii internaționali.
În plus, sistemul energetic al Ucrainei se confruntă cu dificultăți majore. În 2024, autoritățile au reușit să restabilească aproximativ 4 GW din capacitatea energetică, iar în 2025 se preconizează restabilirea a încă 3 GW. Totuși, experții estimează că reconstrucția completă a rețelei electrice ar putea dura între 5 și 7 ani după încheierea conflictului.
Până la mijlocul anului 2024, Ucraina a pierdut aproximativ 80% din producția de energie termică și 35% din cea hidroenergetică, ceea ce a redus capacitatea totală la sub 20 GW, față de 55 GW înainte de conflict. De asemenea, în vara anului 2024, țara s-a confruntat cu deficite de capacitate de până la 2-3 GW, în ciuda importurilor de energie electrică.
Ucraina este acum sincronizată cu rețeaua electrică europeană ENTSO-E, având o limită de import de 1.700 MW, fiind majorată cu 500 MW față de cifrele anterioare. Autoritățile au simplificat, de asemenea, importul de echipamente energetice, eliminând taxa pe valoarea adăugată (TVA) și oferind credite preferențiale pentru sistemele de generare distribuită.