Contrar credinței populare, primele autoturisme românești nu au fost cele mai cunoscute modele precum Dacia, Oltcit sau ARO, care au fost influențate de designul străin. De fapt, adevăratele automobile 100% românești au fost dezvoltate în perioada de după Al Doilea Război Mondial, până în anii '60.
Mulți români consideră că Dacia 1100, fabricată în 1968, a fost primul automobil românesc, însă acesta a fost realizat sub licența Renault, având la bază modelul R8. Primul automobil autohton autentic este, de fapt, Malaxa 1 C.
Malaxa 1 C a fost un vehicul inovator, creat de inginerul Nicolae Malaxa, un important industrial român din perioada interbelică. Proiectul a fost realizat de specialiști de la uzinele ASAM și Malaxa, în colaborare cu fabrica de avioane IAR Brașov, sub conducerea inginerului Petre Carp.
Lucrările la Malaxa 1 C au fost finalizate la sfârșitul războiului, iar producția a început în 1945. Acest automobil de familie era dotat cu un motor cu trei cilindri, capabil să dezvolte o viteză maximă de 120 km/h, având un consum de benzină de 10 litri la 100 de kilometri.
Caroseria sa era aerodinamică și elegantă, oferind confort pentru până la șase pasageri, ceea ce îl făcea unic în Europa anilor '40. În perioada 1945-1947, aproximativ 800 de automobile au fost produse anual, majoritatea fiind destinate exportului.
Malaxa 1 C a atras atenția și unui oficial sovietic, care a fost impresionat de performanțele sale, ceea ce a dus la speculații despre eventuale transferuri de tehnologie în Uniunea Sovietică. Totuși, după 1947, Nicolae Malaxa a fost nevoit să părăsească România, devenind un „dușman al poporului”.