O profesoară de la Universitatea Transilvania din Brașov a implementat o metodă ingenioasă pentru a identifica studenții care folosesc inteligența artificială (IA) în elaborarea portofoliilor. Conf. univ. dr. Arabela Briciu, cadru didactic la Facultatea de Sociologie și Comunicare, a introdus în cerințele examenului instrucțiuni invizibile pe ecranele dispozitivelor electronice. Această strategie a permis studenților care au copiat și lipit textul generat de IA să fie identificați, deoarece porțiunile ascunse au fost incluse în materialele trimise.
Metoda a fost aplicată în cadrul unui examen de portofoliu, unde profesoara a inserat fragmente care deveneau vizibile doar în cazul utilizării unor generatoare de text, precum ChatGPT. Această abordare a generat răspunsuri specifice, care, fără o revizuire atentă din partea studenților, erau ușor de recunoscut ca fiind automatizate.
„Această strategie mi-a permis să identific rapid utilizarea instrumentelor de inteligență artificială generativă, fără o prelucrare personală a conținutului”, a declarat Arabela Briciu.
Recent, profesoara a observat o creștere semnificativă a utilizării IA pentru redactarea lucrărilor, inclusiv eseuri și lucrări de licență. Înainte, analiza se baza pe detalii precum formatul textului și semnele de punctuație, însă acum metoda cu instrucțiuni invizibile completează arsenalul de verificare.
Rezultatele metodei adoptate sunt concludente: mai mult de jumătate dintre studenți au folosit IA pentru portofolii, iar o parte considerabilă a acestora a aplicat conținutul generat fără o implicare personală. „Observațiile mele arată că peste 50% dintre studenți utilizează frecvent aceste instrumente, iar o treime dintre ei nu aplică o analiză critică”, a subliniat Briciu.
Reacțiile studenților au variat, mulți fiind surprinși de faptul că utilizarea IA poate fi depistată prin metode indirecte. Aceasta a deschis oportunități pentru reflecții asupra utilizării responsabile a acestor instrumente.