ARAD. Proiectul de modernizare a căii ferate între cap Y-Bârzava și Vărădia de Mureș-Simeria a făcut un pas important, odată cu deschiderea tunelului feroviar din apropierea comunei Bata pentru circulația trenurilor. Această informație a fost confirmată de Asociația Pro Infrastructură.
Începând cu data de 17 iulie, va fi activ un nou traseu feroviar de 13 kilometri, care leagă stațiile Bârzava și Vărădia, situate în județul Arad. Scopul acestui traseu este de a permite o viteză de 160 km/h între Curtici și Simeria, cu restricții de viteză de 100 km/h în stațiile Arad, Radna și Deva, lucru imposibil de realizat pe linia veche și sinuoasă. Tunelul de la Bata, cu o lungime de 650 de metri, este un element central al acestui proiect, fiind însoțit de două poduri de mari dimensiuni, fiecare având aproape 500 de metri lungime.
Inițial, trenurile vor circula cu o viteză de 120 km/h, cu excepția podurilor, unde viteza va fi limitată la 70 km/h, pentru a permite o adaptare graduală la tonaj.
Asociația Pro Infrastructură a subliniat că acest tronson reflectă problemele existente în cadrul CFR Infrastructură și lipsa de implicare a politicienilor în ceea ce privește dezvoltarea căilor ferate. Deși WeBuild este considerat unul dintre puținii antreprenori serioși din România, progresul lucrărilor a fost lent. Proiectul tehnic prezentat de CFR la licitație a fost considerat insuficient, iar întârzierile s-au acumulat din cauza necesității de reproiectare.
Se pare că, începând din 2021, constructorul a semnalat dificultăți legate de lucrările de consolidare de la capătul sudic al tunelului, care nu au avut autorizațiile necesare. Problema tăierii arborilor de pe versant a contribuit la această întârziere, iar tunelul a fost finalizat în ianuarie 2023, după care CFR a obținut în cele din urmă permisiunea de a continua lucrările. De asemenea, traficul feroviar a fost afectat de necesitatea de a finaliza structurile de sprijin de la gura tunelului.
Din păcate, proiectul a fost și el întâmpinat de alte obstacole, cum ar fi lucrările arheologice de la Cetatea Vărădia, care au dus la blocarea lotului WeBuild.