Aproape 150.000 de elevi din România, absolvenți ai clasei a VIII-a, au participat luni la examenul de Evaluare Națională. Înainte de a intra în sălile de examen, aceștia au fost instruiți să lase la intrare toate obiectele personale, inclusiv ghiozdanele, telefoanele mobile și notițele, într-o încăpere destinată supravegherii.
Singurele lucruri permise în sala de examen au fost o sticlă de apă, un creion și o gumă de șters. Utilizarea materialelor auxiliare, cum ar fi dicționare sau fițuici, a fost strict interzisă, la fel și comunicarea între candidați sau cu exteriorul.
La proba scrisă de Limba și literatura română, elevii au avut la dispoziție două texte de bază: primul din romanul lui Radu Tudoran, „Toate pânzele sus!”, și al doilea din lucrarea lui Emil Racoviță, „Spre Polul Sud”. Pe baza acestor texte, au fost formulate diverse cerințe, printre care o compunere de minimum 150 de cuvinte în care elevii trebuiau să relateze o întâmplare dintr-o excursie.
De exemplu, în „Toate pânzele sus!”, dialogul dintre personajele Anton Lupan și Ieremia oferă o imagine vividă a întâlnirii lor pe un vapor, unde Ieremia își împărtășește experiențele de viață. Discursul lor surprinde nu doar esența povestirii, ci și temele de camaraderie și aventură.
Pe de altă parte, în „Spre Polul Sud”, Racoviță descrie expediția Belgica, care străbate Oceanul Atlantic pentru a ajunge în zonele antarctice. Detaliile despre echipamentul utilizat, condițiile de navigare și pregătirile pentru observațiile științifice sunt esențiale pentru înțelegerea scopului expediției.
Aceste lucrări literare nu doar că îi provoacă pe elevi să gândească critic, dar le oferă și o oportunitate de a-și exprima creativitatea prin scriere.