Începând cu luna septembrie, Statele Unite vor înceta subvențiile pentru achiziția de vehicule electrice, inclusiv stimulentul de 4.000 de dolari pentru mașinile electrice second-hand. Această decizie marchează o schimbare semnificativă în politica de sprijin pentru industria auto electrică, care a beneficiat de aceste stimulente în ultimii ani.
Organizația Electrification Coalition a criticat această mișcare, subliniind că aceasta ar putea diminua poziția Americii în sectorul global al vehiculelor electrice, favorizând în schimb competiția din China. Programul de credit fiscal pentru vehiculele electrice a fost inițial introdus în 2008, având un plafon de 200.000 de unități pe producător, dar a fost extins în 2022 pentru a include vehiculele în leasing.
Noua legislație aduce și beneficii pentru producătorii tradiționali de automobile, inclusiv eliminarea penalizărilor pentru nerespectarea normelor de consum de combustibil, facilitând astfel producția de vehicule pe benzină.
Analistul Dan Levy de la Barclays a menționat că eliminarea subvențiilor ar putea duce la o creștere temporară a vânzărilor de vehicule electrice, deoarece consumatorii vor grăbi achizițiile programate. Cu toate acestea, se preconizează o scădere semnificativă a vânzărilor după expirarea acestor stimulatori.
Un studiu recent al Universității Harvard estimează că această măsură va reduce rata de penetrare a vehiculelor electrice cu aproximativ 6% până în 2030, economisind guvernului federal aproape 169 miliarde de dolari în următorul deceniu. În trecut, companiile auto au plătit sume considerabile ca penalități pentru nerespectarea standardelor de eficiență, exemplificând impactul economic al acestor reglementări.
Legea recent adoptată reprezintă o schimbare majoră în abordarea SUA față de electrificarea transportului, având potențialul de a încetini adopția vehiculelor electrice și de a afecta competitivitatea națională în această industrie în expansiune.