Recent, Parlamentul European a propus o nouă regulă care ar permite pasagerilor să transporte gratuit un bagaj de 7 kg, pe lângă un obiect personal mai mic, sub scaun. Această modificare este contestată vehement de companiile aeriene, care avertizează că o astfel de reglementare ar putea duce la creșterea tarifelor pentru bilete, chiar și pentru cei care zboară cu un bagaj minim.
Ourania Georgoutsakou, directorul general al organizației Airlines for Europe (A4E), a exprimat îngrijorarea că pasagerii ar trebui să aibă libertatea de a decide ce servicii doresc să plătească. Aceasta a formulat o comparație cu practicile din cinematografie, întrebând retoric dacă și popcornul ar trebui să fie inclus în prețul biletului.
Amendamentul, susținut de o coaliție diversă de grupuri politice, face parte dintr-o propunere mai amplă care vizează protecția drepturilor pasagerilor aerieni. Textul final al reglementării va fi negociat cu Consiliul Uniunii Europene, iar Spania a fost deja identificată ca fiind favorabilă acestei schimbări.
Regula propusă se bazează pe o decizie din 2014 a Curții de Justiție a Uniunii Europene, care a stabilit că bagajul de mână este esențial pentru transportul pasagerilor, atâta timp cât respectă anumite cerințe de dimensiune și greutate. Regulile prevăd că bagajul de mână nu trebuie să depășească 7 kg și dimensiunile maxime de 100 cm (suma lungimii, lățimii și înălțimii).
Se estimează că companiile aeriene low-cost ar putea fi cele mai afectate, având în vedere că multe dintre acestea permit acum transportul gratuit doar al unui bagaj mic, taxând pasagerii pentru bagajele mai mari. De exemplu, Ryanair a raportat venituri auxiliare de 4,7 miliarde EUR dintr-un total de 13,95 miliarde EUR, provenind din taxe pentru bagaje și servicii adiționale.
Îngrijorările companiilor aeriene includ posibile întârzieri în timpul îmbarcării, având în vedere că bagajele suplimentare ar putea genera probleme de spațiu în cabină. De asemenea, companiile au subliniat că, în medie, aeronavele au capacitate limitată pentru a stoca bagaje de mână.
Cu toate acestea, amendamentul propus prevede că bagajul de mână poate fi depozitat fie în cabină, fie în cala aeronavei. Companiile aeriene pot refuza accesul la bagajul de mână doar din motive de securitate, legate de dimensiuni sau caracteristici ale aeronavei.
Steven Berger, ofițer juridic principal la Organizația Europeană a Consumatorilor, a apreciat această propunere, considerând că răspunde așteptărilor fundamentale ale consumatorilor de a transporta atât un obiect personal, cât și un bagaj de mână, fără costuri suplimentare.