Asociația Pro Infrastructură a semnalat, recent, dificultățile întâmpinate de proiectul metroului ușor din Cluj-Napoca, subliniind lipsa de finanțare, proiect tehnic și autorizație de construire. Deși un ordin de începere a fost emis pe 1 septembrie 2023, proiectul rămâne în incertitudine.
Primăria Cluj-Napoca a achitat un avans de 232 milioane de euro în 2024, bani proveniți de la Guvern, către antreprenorul general Gülermak. Totuși, valoarea totală a contractului se ridică la aproximativ 1,8 miliarde de euro, excluzând TVA-ul, iar asociația susține că nu există încă o cerere de finanțare depusă pentru acest proiect.
Din fondurile disponibile, doar un proiect de metrou din București are un contract de finanțare semnat, iar alte cereri importante de finanțare sunt în așteptare. Asociația a criticat Primăria pentru lipsa de acțiune în obținerea resurselor necesare, menționând că aceasta nu pare să aibă un plan clar pentru acoperirea restului de 1,5 miliarde de euro necesar.
Gülermak, antreprenorul responsabil de proiect, a investit o parte din avans în achiziția a două mașini TBM pentru săpături, dar acestea sunt nefuncționale din lipsa unui proiect de conectare la sursele necesare. Criticile asociației sugerează că Primăria nu dispune de capacitatea necesară pentru a gestiona eficient investițiile majore.
Asociația Pro Infrastructură a cerut transparență și un management competent al proiectului, argumentând că supervizorii implicați se află într-un conflict de interese din cauza studiilor de fezabilitate anterioare care au dus la blocaje în proiectare.