Povestea falimentului Blue Air: De la lider pe piață la insolvență

Povestea falimentului Blue Air: De la lider pe piață la insolvență

Blue Air, cea mai mare companie aeriană din România, a avut un parcurs tumultuos în ultimii cinci ani, culminând cu falimentul său în 2023. În ciuda succesului inițial, cu 32 de milioane de călători transportați și peste 340 de milioane de kilometri parcurși în 17 ani de activitate, problemele financiare au început să se acumuleze.

În vara anului 2022, compania opera 109 rute, dintre care 41 erau noi, dar dificultățile financiare s-au intensificat, conducând la intrarea în insolvență și, în cele din urmă, la faliment.

Înființată în 2004 cu un singur avion și 35 de angajați, Blue Air a fost inițial deținută de Nelu Iordache, un antreprenor controversat. Problemele au început să apară în 2012, când Iordache a fost reținut pentru acuzații de corupție, iar compania a intrat în insolvență.

După o serie de schimbări de proprietate și redresări temporare, Blue Air a câștigat teren pe piață, având în 2016 o flotă de 17 aeronave. Totuși, în 2018, fostul proprietar a fost din nou acuzat de evaziune fiscală, iar compania s-a confruntat cu dificultăți severe din cauza pandemiei COVID-19, care a dus la suspendarea majorității zborurilor.

În 2020, Blue Air a cerut ajutor de la stat și a intrat în concordat preventiv, dar pierderile financiare au continuat să crească. Până în martie 2023, compania a fost nevoită să declare insolvența, având datorii de peste 200 de milioane de euro.

În noiembrie 2022, statul român a preluat controlul asupra a 75% din acțiunile Blue Air, dar acest lucru nu a adus stabilitate. În ianuarie 2023, compania avea un singur angajat și întâmpina dificultăți în documentația necesară preluării oficiale.

În cele din urmă, pe 10 iulie 2025, procedura de faliment a fost deschisă, iar toate activele companiei, inclusiv avioanele nefuncționale, au fost supuse valorificării.

Informatii preluate si adaptate din: Stirile PROTV
Etichete: Blue Air faliment insolvență probleme financiare transport aerian
Autor: Paraschiv Dumitru