România se numără printre cele 18 țări care se confruntă cu un deficit semnificativ de profesori, conform unui raport recent al OCDE. Această analiză pentru anul 2024 subliniază că problemele sunt evidente în special în domeniul științelor exacte și al artelor, afectând toate nivelurile de educație.
Deși România se confruntă cu aceste dificultăți, situația este mai puțin gravă comparativ cu alte state europene. Raportul sugerează că deficitul de cadre didactice este similar cu cel din Austria.
Într-un subgrup de țări, inclusiv Germania și Țările de Jos, se observă o creștere a posturilor vacante cu cel puțin 5% între anii 2021/22 și 2022/23. Totuși, România a reușit să îmbunătățească situația, deși continuă să resimtă lipsa profesorilor.
Matematica și științele exacte sunt printre disciplinele cele mai afectate de acest deficit. În contrast, domeniile precum istoria și geografia nu se confruntă cu aceeași problemă, având suficiente cadre didactice disponibile.
Conform raportului, provocarea globală de a atrage profesori de matematică este evidentă, iar majoritatea țărilor, cu excepția Franței, nu dispun de un număr adecvat de profesori de științe. Aceasta evidențiază o abundență de profesori calificați în domeniile umaniste comparativ cu cele STEM.
Un factor major care contribuie la acest deficit este diferența de gen în domeniile de studiu. Femeile sunt mai puțin reprezentate în domeniile STEM, ceea ce reduce numărul de profesori disponibili. În plus, absolvenții din științe exacte au adesea opțiuni de carieră mai atractive în afara învățământului, ceea ce complică și mai mult situația.