CTP Arad se confruntă cu o provocare semnificativă în recrutarea șoferilor de autobuz, în ciuda faptului că oferă programe de școlarizare gratuită. Directorul CTP Arad, Claudiu Godja, a declarat marți, pentru Agerpres, că pentru a satisface cerințele de transport public din municipiu, este necesară angajarea a 25 de șoferi de autobuz, în special în contextul închiderii liniei de tramvai din cartierul Micălaca, cel mai mare din oraș.
„Am achiziționat autobuze second-hand pentru a înlocui tramvaiele pe perioada lucrărilor, însă este foarte greu să găsim șoferii necesari. La interviuri s-au prezentat doar câțiva candidați, dintre care am reușit să angajăm doar patru. Unii dintre aceștia nu aveau permis de conducere sau atestat de transport persoane. Oferim formare profesională gratuită, cu condiția ca angajații să rămână cu noi timp de cinci ani. În prezent, avem șapte persoane în proces de școlarizare”, a adăugat directorul CTP.
Provocările în recrutarea șoferilor
Găsirea șoferilor profesioniști a fost o provocare constantă. Înainte de a scoate la concurs aceste 25 de posturi, au fost publicate anunțuri care au atras puțini candidați.
Dacă posturile nu vor fi ocupate, șoferii deja angajați vor fi nevoiți să facă ore suplimentare, o practică deja utilizată din cauza deficitului de personal. Cei care vor lucra pe autobuzele CTP Arad vor primi un salariu net de 3.000 de lei pe lună, plus diverse beneficii.
Deficitul de șoferi în transportul public și efectele sale
CTP Arad, care deține o flotă de aproximativ 100 de tramvaie și 110 autobuze, este cel mai mare transportator de persoane din județ. În săptămâna trecută, transportatorii de mărfuri din Arad au semnalat că deficitul de șoferi profesioniști s-a dublat în ultimii doi ani, estimând că în județ lipsesc aproximativ 1.500 de șoferi de camioane.
Președintele Asociației Patronale a Transportatorilor „Europa 2002” (APTE 2002), Adrian Pop, a menționat că firmele din acest domeniu se confruntă cu dificultăți în a atrage forță de muncă locală, ceea ce afectează livrările de mărfuri și contribuie la scăderea cifrei de afaceri.
Soluții pentru deficitul de șoferi
„Lipsa șoferilor are un impact direct asupra livrărilor, ceea ce se traduce prin scăderi ale cifrelor de afaceri cu câteva procente. Este din ce în ce mai dificil să găsim persoane calificate, astfel că o potențială soluție ar fi angajarea de șoferi din afara Uniunii Europene. Din păcate, numărul de șoferi extracomunitari angajați în firmele din Arad este insuficient, iar procesul de recrutare durează de obicei șase luni, din cauza avizelor necesare de la Inspectoratul General pentru Imigrări”, a concluzionat președintele APTE 2002, care reprezintă circa 2.200 de companii din domeniu.