În România, elevii se confruntă cu un val crescut de depresie și anxietate, iar lipsa consilierii constante contribuie la această problemă. Recent, un studiu realizat de instituții precum UNICEF și Comisia Europeană a scos la iveală date alarmante: aproape 46% dintre elevi se simt obosiți constant, iar 33% se luptă cu stări de neliniște, supărare și îngrijorare.
Unul din opt elevi din școlile de stat manifestă reacții emoționale intense, iar riscul de a dezvolta anxietate sau depresie este semnificativ, mai ales în rândul fetelor, în perioada premergătoare examenelor de final de ciclu gimnazial. Deși 75% dintre elevi consideră că au o experiență școlară pozitivă, un sfert dintre ei nu cred că școala îi ajută să se dezvolte personal.
Mulți elevi caută sprijin în rețelele sociale, în loc să se adreseze consilierilor școlari. Reprezentanți ai UNICEF subliniază importanța colaborării cu părinții pentru a sprijini copiii în gestionarea dificultăților emoționale.
În alte țări europene, precum Finlanda și Franța, inițiativele de educație emoțională sunt deja implementate, incluzând cursuri de empatie și colaborarea strânsă cu familiile. Aceste măsuri sunt esențiale pentru a asigura bunăstarea elevilor și pentru a-i ajuta să facă față provocărilor sociale și emoționale.