Recent, Traian Preoteasa, directorul CFR Călători, a clarificat situația financiară a companiei, afirmând că aceasta nu va intra în faliment, deși există riscuri de incapacitate de plată. Declarațiile sale vin după un comunicat care a generat confuzie în rândul publicului.
Preoteasa a explicat că CFR Călători se confruntă cu o datorie de aproape 100 de milioane de lei către furnizorul de motorină, ceea ce ar putea afecta unele servicii de transport. "Dacă nu ne vor livra motorina, ar putea fi nevoie să suspendăm o parte din trafic", a adăugat el.
În ceea ce privește bugetul, compania a solicitat pentru 2025 o sumă similară cu execuția din anul precedent, având în vedere că, din cauza modificărilor legislative, a pierdut aproape 250 de milioane de lei din facilitățile anterioare pentru studenți. Preoteasa a menționat că anul acesta bugetul alocat este de 2,135 miliarde de lei, dar cheltuielile lunare se ridică la aproximativ 365 de milioane de lei.
Printre aceste cheltuieli se numără taxe și impozite, salarii și costuri cu energia, iar veniturile din vânzarea de bilete și compensațiile de la Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) nu acoperă necesarul. Preoteasa a subliniat că, în prezent, compensația unitară este de 33 de lei pe tren-km, deși ar trebui să fie de 47,4 lei, conform unei înțelegeri anterioare.
Directorul a menționat că, în urma unui audit, s-a constatat că CFR Călători a fost subcompensată cu 1,8 miliarde de lei în perioada 2020-2024. De asemenea, există o procedură de audit în curs, iar rezultatele sunt așteptate în luna iunie.
În concluzie, deși CFR Călători se confruntă cu provocări financiare majore, reprezentanții companiei insistă că falimentul nu este o opțiune iminentă, dar riscurile persistă dacă nu se rezolvă situația compensațiilor.