Rezultatele primei probe la BAC: 45 de absenți și un candidat eliminat, subiecte accesibile pentru cei din Vaslui

Rezultatele primei probe la BAC: 45 de absenți și un candidat eliminat, subiecte accesibile pentru cei din Vaslui

EXAMEN... Aproape două mii de tineri din Vaslui au susținut ieri prima probă la BAC, cea la limba și literatura română. Din cei 2030 de candidați înscriși, 45 au lipsit, iar unul a fost eliminat pentru tentativă de fraudă. Acesta susținea examenul la Liceul „Emil Racoviță” și a fost descoperit de supraveghetori având în ureche o cască prin care i se dicta ce să scrie.

Potrivit profesorului Pavel Toma, subiectele au fost de nivel mediu și nu ar fi trebuit să îi surprindă pe candidați. „Subiectele de examen au fost concepute conform structurii clasice. Cele trei subiecte obligatorii au vizat cunoștințe fundamentale predate în cursul anilor de liceu, acoperind domeniile de bază ale disciplinei limba și literatura română. Subiectul al III-lea pare ușor la prima vedere, dar prezentarea particularităților de construcție a unui personaj sau a relației dintre două personaje nu este deloc un subiect la îndemână. Cine a învățat comentariile și le-a reprodus întocmai, nu a acoperit decât puțin peste jumătate din cerință, iar cine s-a rezumat la prezentarea subiectului, să nu se aștepte la un punctaj prea mare, chiar dacă a acoperit numărul de cuvinte”, a transmis profesorul vasluian Pavel Toma.

Primele două subiecte care au picat ieri la proba de limba și literatura română au fost la fel atât pentru cei de la profilul Uman, cât și pentru cei de la profilul Real. La prima parte, aceștia trebuiau să rezolve mai multe exerciții pe baza unui text la prima vedere. La subiectul I, proba B, a constat într-un eseu argumentativ despre înfățișarea unei persoane, mai exact dacă aspectul poate sau nu să influențeze succesul acesteia. La subiectul al II-lea, candidații au avut de comentat rolul notatiilor autorului pe un text dramatic de G.M. Zamfirescu, „Domnișoara Natasha”. Subiectul III a fost diferit în funcție de profil: cei de la Real au avut de făcut o caracterizare a unui personaj dintr-o operă semnată de Ion Creangă sau Slavici, iar cei de la Uman – un eseu despre relația dintre două personaje dintr-o operă a lui Ion Creangă sau Ioan Slavici.

Prof. Toma: „Candidații ar fi trebuit să fie atenți la respectarea cerinței, conform verbelor de comandă”

Profesorul vasluian Pavel Toma a făcut o analiză a subiectelor, iar potrivit acestuia, gradul de dificultate a fost unul mediu: „Subiectul I A a avut ca suport un text nonfictional la prima vedere, cu cinci cerințe, vizând înțelegerea textului. Abordarea acestui subiect nu ar fi trebuit să creeze emoții, întrucât cerințele au fost clare, iar fragmentul nu a pus probleme de înțelegere și de interpretare. Candidații ar fi trebuit să fie atenți la respectarea cerinței, conform verbelor de comandă: redactare în enunțuri, succint la primele trei cerințe și amplu la itemii 4 și 5, cu respectarea numărului de rânduri.

Subiectul I B impunea structurarea specifică argumentării, valorificarea textului suport și exprimarea unei opinii din experiența culturală sau personală, cu respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), așezarea în pagină, lizibilitatea, încadrarea în numărul de cuvinte precizat, folosirea conectorilor adecvați, cu evitarea, pe cât posibil, a clișeelor”, a declarat prof. Pavel Toma.

Subiectul al III-lea de la profilul umanist, un grad de dificultate sporit

Nici subiectul al II-lea nu ar fi trebuit să pună probleme candidaților: „Subiectul al II-lea a avut o cerință frecvent exersată în timpul pregătirilor la clasă sau individual: rolul notatiilor autorului într-un text dramatic la prima vedere, extras din G. M. Zamfirescu. Fragmentul a fost consistent și generos, oferind oportunitatea unor exemplificări diverse: descrierea cadrului scenic, decoruri, recuzită, caracterizarea directă a personajului, gesturi, stări sufletești etc. Subiectul al III-lea pare ușor la prima vedere, dar prezentarea particularităților de construcție a unui personaj sau a relației dintre două personaje nu este deloc un subiect la îndemână. Candidații au avut de ales între un personaj dintr-un text narativ de Ioan Slavici și unul de Ion Creangă, concret între basmul cult „Povestea lui Harap-Alb”, de Ion Creangă, și nuvela psihologică „Moara cu noroc”, de Ioan Slavici. Cine a învățat comentariile și le-a reprodus întocmai, nu a acoperit decât puțin peste jumătate din cerință, iar cine s-a rezumat la prezentarea subiectului, să nu se aștepte la un punctaj prea mare, chiar dacă a acoperit numărul de cuvinte. În plus, subiectul de la profilul umanist a avut un grad de dificultate sporit, solicitând și un timp suplimentar pentru rezolvare, având în vedere faptul că raportarea se făcea la două personaje literare și nu la unul singur, ca în cazul profilului tehnologic. În concluzie, un subiect abordabil, în nota celor propuse ca model și rezolvate în cadrul orelor dedicate pregătirii elevilor, care valorifică în egală măsură conceptele de teorie literară, capacitatea de argumentare și de structurare, abilități de analiză la nivelul mediu”, a declarat prof. Pavel Toma.

Șefii de promoție, despre subiectele la limba și literatura română: „Au fost abordabile”

IMPRESII... Pentru șefii de promoție de anul acesta, subiectele de la limba și literatura română au fost ușoare. Spre exemplu, Ana Theodora Panainte, una dintre șefele de promoție ale Liceului „Emil Racoviță”, ne-a declarat că speră să obțină o notă mare. „Anul acesta, împreună cu foștii mei colegi am părăsit sălile de examen cu un sentiment de satisfacție. Subiectele de la Bacalaureat ni s-au părut abordabile, permițându-ne să ne punem în valoare cunoștințele. Astfel că avem speranțe la rezultate mulțumitoare. Încrederea în lucrările noastre se datorează în mare măsură profesorilor noștri, care au jucat un rol important în ghidarea și sprijinirea noastră. Dedicarea cadrelor didactice a contribuit la o pregătire temeinică și la dezvoltarea încrederii în propriile forțe. Din acest motiv le mulțumim tuturor profesorilor de la Liceul Teoretic „Emil Racoviță”!”, a declarat Ana Theodora Panainte.

„Totul a decurs cum trebuie, a fost un test asemănător cu cele de antrenament, în plus fiind doar emoțiile de pe parcursul examenului. Nu aș putea spune cu exactitate ce notă voi avea, depinde foarte mult de domnul/doamna corectoare. Toate subiectele au fost abordabile”, a declarat Ștefania-Andreea Ibănescu.

Și șefei de promoție de la Liceul „Ion Mincu” subiectele i s-au părut accesibile: „Au fost niște subiecte destul de ușoare, mi-au plăcut, mai ales că a picat fix ce mi-am dorit! Cred că o să iau 7,50-8, pentru că la ultimul subiect am scris cam puțin, acolo cred că voi pierde puncte. La subiectul al II-lea îmi doream să pice notările autorului pentru că mă descurc cel mai bine la ele și fix asta a căzut. Era vorba despre un text dramatic unde notările autorului (numite și indicații scenice sau didascalii) sunt instrucțiunile scrise de autor pentru: a descrie decorul unde se petrece acțiunea, a arăta cum se comportă personajele (gesturi, tonul vocii, mișcări), a preciza timpul și spațiul acțiunii etc. La textul argumentativ trebuia să spunem dacă înfățișarea unei persoane poate sau nu poate influența succesul acesteia. Eu am scris că nu consider că înfățișarea unei persoane poate influența succesul deoarece contează ce ai în minte și în suflet”, a declarat Evelina Andreea Arghiri.

Informatii preluate si adaptate din: Vremea noua
Etichete: absenți BAC candidați educație examene limba română Pavel Toma rezultate Vaslui
Autor: Radulescu Mihai