Planul premierului Bolojan pentru reformarea învățământului rural

Planul premierului Bolojan pentru reformarea învățământului rural

Premierul României, Ilie Bolojan, a anunțat, pe 10 august, că guvernul își propune să elimine învățământul simultan în zonele rurale, o măsură menită să optimizeze resursele educaționale.

„Este esențial să ne asigurăm că nu mai avem clase simultane cu un număr de elevi mai mic decât cel al profesorilor. În loc să trimitem cadre didactice în localități unde dificultățile sunt mari, ar trebui să transportăm elevii la școlile mai bine dotate din comună”, a declarat Bolojan.

Premierul a explicat că legislația permite unităților de învățământ să își păstreze personalitatea juridică chiar și după comasare, ceea ce poate aduce beneficii în creșterea numărului de elevi la o școală.

„Comasările nu vor influența negativ procesul educațional. În experiența mea anterioară ca primar, am fuzionat școli fără a afecta calitatea învățământului, deoarece fondurile erau alocate în funcție de numărul de elevi”, a adăugat premierul.

În plus, Bolojan a menționat că majoritatea comunelor din România dispun de servicii de transport școlar pentru a facilita accesul copiilor la școli.

Aceste declarații vin pe fondul preocupărilor exprimate de Uniunea Elevilor Reprezentanți (UER), care a subliniat că lipsa transportului adecvat forțează unii elevi să renunțe la școală sau să recurgă la metode nesigure de deplasare.

Conform Hotărârii Guvernului nr. 810/2023, care a fost modificată ulterior, elevii navetiști ar trebui să primească o compensație lunară pentru cheltuielile de transport. UER contestă însă că suma alocată este insuficientă. De asemenea, Ministerul Educației a redus recent fondurile necesare, solicitând mai puțini bani decât anterior.

Reforma școlilor prevede, pentru anul școlar 2025-2026, ca o unitate de învățământ să funcționeze cu personalitate juridică doar dacă are cel puțin 500 de elevi sau preșcolari, cu anumite excepții. Ministrul Educației, Daniel David, a menționat că aplicarea acestor criterii va conduce la pierderea a aproximativ 900 de posturi de director, dar a asigurat că aceștia vor putea reveni la activitatea didactică.

Etichete: Bolojan comasare școli învățământ rural reformă educațională transport școlar
Autor: Radulescu Mihai