Statisticile neoficiale din România, obținute în urma testărilor PISA din 2022, relevă o situație îngrijorătoare: 59,6% dintre adolescenții de 15 ani depășesc 30 de ore petrecute săptămânal pe dispozitive digitale. În plus, 21,1% dintre aceștia ajung la un consum extrem de ridicat, ce depășește 80 de ore pe săptămână, echivalentul a aproape 12 ore pe zi.
Distribuția timpului petrecut online de tineri este următoarea:
- sub 10 ore/săptămână: 4,4%
- 10–20 ore: 6,5%
- 20–30 ore: 9,4%
- 30–40 ore: 12,5%
- 40–60 ore: 26%
- 60–80 ore: 20%
- peste 80 ore: 21,1%
Un studiu recent realizat de Organizația Mondială a Sănătății a evidențiat faptul că 22% dintre copiii și adolescenții români, cu vârste între 11 și 15 ani, suferă de sevraj psihologic, manifestând anxietate și neliniște atunci când nu au acces la Internet.
Comparativ cu alte țări, România se află într-o situație mai gravă. De exemplu, în Japonia, 53,1% dintre adolescenți petrec sub 20 de ore pe săptămână în fața ecranelor, în timp ce în Uniunea Europeană, țări precum Irlanda (45,2%), Franța (43,5%) și Spania (42,9%) au un număr semnificativ mai mare de tineri care stau online mai puțin de 30 de ore săptămânal.
În contrast, Letonia se află în topul celor mai conectați adolescenți, cu doar 12,9% dintre aceștia petrecând sub 30 de ore pe săptămână, iar 43,3% depășind 60 de ore online. Situații similare se întâlnesc și în Estonia, Polonia și Ungaria.
România, în curs de aderare la OCDE, a primit în decembrie 2024 avizul formal de conformitate în domeniul educației.