Pe 2 august 2025, pasionații de infrastructură au publicat imagini recente de pe șantierul secțiunii montane Boița – Cornetu a Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, una dintre cele mai complexe porțiuni ale acestui proiect transcarpatic. Lucrările au început să progreseze semnificativ după o perioadă de stagnare și întârzieri în obținerea autorizațiilor necesare.
Antreprenorul turc Mapa a demarat instalarea macaralelor turn, esențiale pentru construcția viaductului Boița. În același timp, echipele de muncitori efectuează foraje pentru viaductul 2 și excavații pentru celelalte trei viaducte din zonă.
„Am fost astăzi pe șantier și am surprins momente din montajul macaralelor. De asemenea, s-au realizat lucrări de foraj și excavații pentru alte viaducte,” a declarat Adrian Ioan Gică, un observator atent al progresului lucrărilor.
Comunitatea online este împărțită în privința avansului lucrărilor, unii susținând progresele, în timp ce alții critică viteza de lucru, explicabilă prin faptul că autorizațiile de construcție au fost emise recent doar pentru o porțiune de 5 km din cei peste 30 ai lotului.
În aceeași săptămână, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, a anunțat începutul lucrărilor la Tunelul Robești, măsură ce marchează debutul execuției primului din cele șapte tuneluri prevăzute pe secțiunea Boița – Cornetu. Acest tunel va avea o lungime de 900 de metri.
„Lucrările au început în zona Boița, unde au fost recent autorizate alte patru viaducte între km 14+150 și km 17+670, pe direcția Sibiu – Pitești,” a adăugat Scrioșteanu.
Pe 17 iulie, Ministerul Transporturilor a emis autorizația pentru prima etapă a lucrărilor la tunelul Robești. În plus, în mijlocul lunii iunie, CNAIR anunța montarea primelor grinzi la viaductul Boița, acestea fiind realizate în cadrul propriu al antreprenorului, care va produce și elementele metalice necesare altor tuneluri și viaducte.
Date tehnice ale secțiunii Boița – Cornetu:
- Lungime: 31,33 km
- Antreprenor: Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS
- Valoare contract: 4,25 miliarde lei (fără TVA)
- Sursă de finanțare: Programul Transport 2021–2027
- Lucrări incluse: 7 tuneluri, 48 de poduri, pasaje și viaducte