Un studiu recent efectuat de Universitatea din Lausanne a adus noi perspective asupra rolului numărării pe degete în educația timpurie a copiilor. Conform cercetării, utilizarea acestei strategii în primii ani de viață contribuie semnificativ la îmbunătățirea abilităților matematice, în special la adunare.
În cadrul studiului, psihologii educaționali au subliniat că numărarea pe degete permite copiilor să exploreze și să compare diverse strategii, fără a suprasolicita memoria de lucru, responsabilă cu gestionarea informațiilor. Astfel, numărarea devine o etapă intermediară către gândirea abstractă, total mentală.
Cercetătorii din domeniul cogniției întrupate argumentează că asocierea numerelor cu degetele este o metodă naturală de învățare care merită să fie încurajată. De asemenea, studii neurocognitive sugerează că aceleași zone ale creierului sunt activate atât atunci când manipulăm degetele, cât și când realizăm operații matematice, ceea ce sprijină procesul de învățare.
Analizând aproape 200 de copii pe o perioadă de trei ani, cercetătorii au observat că cei care utilizau degetele în activitățile matematice au obținut rezultate mai bune până la vârsta de șapte ani. După această vârstă, tendința s-a inversat, iar cei care au renunțat la numărarea pe degete au început să performeze mai bine.
Studiul a clasificat copiii în patru categorii, inclusiv utilizatori constanți și foști utilizatori. La finalul cercetării, cei care nu mai foloseau degetele erau, în cea mai mare parte, foști utilizatori, având cele mai bune rezultate la adunare. În contrast, doar un număr limitat de copii nu au utilizat niciodată degetele, iar aceștia au avut cele mai slabe performanțe.
Pe de altă parte, copiii care au început să folosească degetele mai târziu nu au reușit să egaleze performanțele celor care au utilizat această strategie în mod constant. Concluzia cercetătorilor este că numărarea pe degete nu reprezintă un obstacol, ci o etapă esențială în dezvoltarea abilităților matematice, facilitând tranziția către metode de gândire mai avansate.