Recent, Guvernul României a decis să modifice contractele de finanțare cu Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru autostrăzile A7 și A3, cofinanțate prin Mecanismul de Redresare și Reziliență (PNRR). Această schimbare a dus la prelungirea termenelor de finalizare a lucrărilor, stabilite acum pentru trimestrul III din 2026 pentru Autostrada A7 și trimestrul IV din 2026 pentru Autostrada A3.
Decizia este semnificativă pentru județul Sălaj, unde Autostrada Transilvania va include trei tronsoane esențiale: Nadășelu – Mihăiești (16,8 km), Mihăiești – Zimbor (13,26 km) și Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km). Aceste lucrări sunt cruciale pentru integrarea Sălajului în rețeaua națională de autostrăzi, facilitând astfel o conectivitate mai bună între Cluj-Napoca și Zalău.
Guvernul subliniază că modificările aduse contractelor de finanțare nu vor spori obligațiile financiare ale României față de BEI, ci constau doar în actualizarea condițiilor tehnice și financiare necesare pentru realizarea proiectelor. Prelungirea termenelor a fost determinată de întârzierile apărute din diverse motive tehnice și administrative.
Amendamentele aprobate se referă la trei contracte distincte, semnate în perioada iunie 2023 - februarie 2024, cu o valoare totală de 1,4 miliarde de euro, din care 200 de milioane de euro sunt alocate Autostrăzii A3. Aceste fonduri sunt parte din PNRR, având ca scop îmbunătățirea infrastructurii rutiere, reducerea timpilor de transport și creșterea siguranței în trafic.
Prin extinderea termenelor de execuție, autoritățile urmăresc să grăbească lucrările și să evite riscul pierderii fondurilor europene. Finalizarea tronsoanelor A3 până la sfârșitul anului 2026 va oferi Sălajului o legătură rapidă cu rețeaua de autostrăzi din vestul țării, deschizând perspective favorabile pentru dezvoltarea economică și turistică a regiunii.