Taxele pe care le plătești ca PFA în 2025: Tot ce trebuie să știi

Află care sunt impozitele și contribuțiile sociale pentru PFA în 2025 și cum se calculează acestea.

Taxele pe care le plătești ca PFA în 2025: Tot ce trebuie să știi
Foto: Nataliya Vaitkevich

Persoana Fizică Autorizată (PFA) reprezintă o formă juridică ce permite desfășurarea activităților economice în mod independent, având capacitatea de a colabora cu diferite entități. Activitatea desfășurată generează venituri, ceea ce implică obligații fiscale, inclusiv impozitul și contribuțiile sociale.

În 2025, plafonul pentru contribuțiile sociale, cum ar fi CAS (Contribuția de Asigurări Sociale) și CASS (Contribuția de Asigurări de Sănătate), va fi stabilit în raport cu salariul minim brut pe economie, care va fi determinat printr-o hotărâre de guvern.

Impozitarea PFA-urilor se poate realiza în două moduri: sistem real și normă de venit. Această alegere influențează modul în care se calculează impozitul pe venit.

Impozitarea în sistem real se bazează pe venitul net anual, care este calculat prin scăderea cheltuielilor deductibile din venitul brut. Astfel, PFA-urile plătesc taxe în funcție de veniturile și cheltuielile reale.

În cazul impozitării pe bază de normă de venit, impozitul se aplică pe o sumă prestabilită, în funcție de activitatea desfășurată. Legislația fiscală a menținut un plafon de 100.000 de euro pentru PFA-urile supuse acestui sistem.

Contribuția de asigurări sociale (CAS) este de 25% din venitul ales de contribuabil, iar persoanele care obțin venituri din activități independente au obligația de a plăti această contribuție dacă venitul total depășește 12 salarii minime brute.

Contribuția de asigurări de sănătate (CASS) este de 10% din venitul net anual realizat și nu poate depăși 60 de salarii minime brute. Dacă venitul este mai mic de 6 salarii minime, contribuabilul va plăti CASS la nivelul acestui plafon.

Persoanele fizice care estimează un venit net anual sub 12 salarii minime brute pot opta pentru plata CAS. Excepții de la plata CAS includ avocații, notarii și pensionarii care obțin venituri din activități independente.

Înregistrarea unui PFA necesită stabilirea domeniului de activitate, conform codurilor CAEN, ce pot fi consultate pe site-ul Registrului Comerțului.

Distribuie: Facebook WhatsApp X

Curs valutar

1 CHF5.7280 lei

1 EUR5.3414 lei

1 GBP6.3029 lei

1 USD4.7612 lei

Curs BNR valabil 9 octombrie 2026