Conform unui raport recent al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), România se confruntă cu provocări considerabile în ceea ce privește educația copiilor. Studiul intitulat „Education at a Glance (EaG 2025)” evidențiază o diferență semnificativă între țara noastră și alte state europene în privința ratei de înscriere în școală.
Raportul subliniază că, în România, 16% dintre copiii cu vârste între 6 și 14 ani nu sunt înregistrați în sistemul educațional, comparativ cu o medie de doar 2% în rândul țărilor membre OECD. De asemenea, situația devine și mai serioasă pentru tinerii cu vârste între 15 și 19 ani, unde 32% nu sunt înscriși, în contrast cu media OECD de 16%.
Pe de altă parte, raportul scoate în evidență și aspectele pozitive ale educației românești. România beneficiază de un sistem educațional profesional robust, având 30% dintre tineri înscriși în programe de învățământ profesional secundar superior, în comparație cu 23% la nivelul OECD. Aceste programe oferă elevilor competențele necesare atât pentru integrarea pe piața muncii, cât și pentru continuarea studiilor superioare.
De exemplu, 75% dintre elevii din învățământul profesional superior au acces la învățământul superior, ceea ce este aproape de media OECD. Astfel, raportul „Education at a Glance (EaG 2025)” pune în evidență un paradox: în timp ce sistemul profesional românesc funcționează bine, accesul la educație pentru un segment semnificativ de tineri continuă să fie o problemă majoră.