De la România la Olanda: povestea unei studente care a reinventat educația

De la România la Olanda: povestea unei studente care a reinventat educația

Mara Mirea, o tânără de 22 de ani, a ales să studieze în Olanda după ce a petrecut 12 ani în sistemul educațional românesc. Acum, ca studentă la masterat în Communication Science la Universitatea din Amsterdam, ea a cofondat o platformă ce facilitează conexiunea între studenți și oportunități de internship.

În opinia ei, dorința de a studia în străinătate a fost o decizie conștientă, nu o fugă de problemele din România. „Am dorit să studiez în limba engleză și într-un sistem care pune accent pe logică și aplicabilitate”, a declarat Mara. Aceasta compară cele două sisteme educaționale, afirmând că în România, școala pune accent pe note, adesea nemeritate, în timp ce în Olanda se promovează gândirea critică și argumentarea.

Adaptarea la rigorile sistemului olandez a fost provocatoare. „Aici nu există puncte din oficiu, iar evaluarea este strictă. Nota începe întotdeauna de la zero, iar răspunsurile aleatoare sunt penalizate”, explică ea. În contrast, în liceul românesc, evaluările erau adesea subiective, bazate pe preferințele profesorilor.

Mara subliniază o schimbare radicală în filosofia educațională: în România, se învăța prin memorare, în timp ce Olanda încurajează aplicarea cunoștințelor în contexte diverse. „A fost o experiență complet nouă pentru mine”, adaugă ea.

Pe parcursul anului III de facultate, a participat la un program destinat startup-urilor, unde a dezvoltat ideea platformei Student Step Up, menită să ajute studenții internaționali să găsească internshipuri relevante. Proiectul a fost bine primit, iar rolul ei a fost esențial în recrutare și promovare.

Mara consideră că, deși tinerii sunt pregătiți pentru piața muncii, acest lucru se datorează mai degrabă eforturilor personale decât sistemului educațional. „Lipsa de practică și suport din partea universităților face ca mulți absolvenți să se confrunte cu dificultăți în a găsi locuri de muncă”, a spus ea.

În ciuda provocărilor, Mara a reușit să-și urmeze visurile, dar a observat că mulți colegi nu au avut aceleași oportunități. „Lipsa de orientare și sprijin a dus la pierderea motivației pentru mulți”, a adăugat ea.

Experiența sa în Olanda a ajutat-o să dezvolte abilități de gândire critică și colaborare, evidențiind importanța diversității de opinii și a exprimării personale în cadrul educației. „Sistemul olandez încurajează autonomia și colaborarea. Fiecare voce contează, iar întrebările sunt binevenite”, concluzionează Mara.

Dacă ar avea un mesaj pentru studenții care se simt pierduți, Mara ar sublinia: „E normal să nu știi ce cale să urmezi. Viața nu are un manual de utilizare. Important este să te cunoști pe tine și să explorezi ceea ce îți aduce bucurie.”

Etichete: educație internshipuri Olanda România studenți
Autor: Ioan Paun