Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Olt, instituție sub autoritatea Consiliului Județean Olt, informează cetățenii județului că, începând cu 5 iunie 2025, vor putea solicita Cartea Electronică de Identitate (CEI) și Cartea de Identitate Simplă (CIS) atât la sediul instituției, cât și la Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor Slatina.
Toți cetățenii din județul Olt se pot adresa Direcției Județene de Evidență a Persoanelor (DJEP) Olt, iar cetățenii municipiului Slatina și ai localităților arondate (Brebeni, Bălteni, Corbu, Coteana, Curtișoara, Cungrea, Icoana, Ipotești, Milcov, Movileni, Oporelu, Perieți, Priseaca, Schitu, Teslui, Valea Mare și Verguleasa) pot solicita noile acte de identitate la SPCLEP Slatina.
Pe parcursul lunii iunie 2025, emiterea CEI și CIS va fi extinsă etapizat și în cadrul Serviciilor Publice Comunitare Locale de Evidență a Persoanelor din Balș, Caracal, Corabia, Scornicești, Drăgănești-Olt, Piatra-Olt, Ghimpețeni, Gostavățu și Dobroteasa.
Conținutul noilor documente de identitate
Cartea Electronică de Identitate conține, în format tipărit, următoarele informații:
- Față: denumirea statului emitent; tipul documentului; numele și prenumele titularului; sexul; cetățenia; data nașterii; codul numeric personal; numărul documentului; data expirării; semnătura olografă și imaginea facială.
- Verso: data emiterii și autoritatea emitentă; zona de citire automată; zona CIP.
Adresa de domiciliu a titularului nu va mai fi înscrisă în formatul tipărit al cărții electronice de identitate, ci doar în format electronic, pe suportul de stocare – CIP. Pe suportul electronic de stocare se vor include și datele biometrice ale titularului, respectiv imaginea facială și impresiunile papilare ale două degete, precum și locul nașterii și prenumele părinților.
Principalele beneficii ale emiterii Cărții Electronice de Identitate
Beneficiile principale ale emiterii Cărții Electronice de Identitate includ:
- dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene;
- elemente avansate de securitate, asigurând protecție împotriva falsificării și furtului de identitate;
- posibilitatea utilizării ca document de călătorie;
- acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.
Cartea de Identitate Simplă
Cartea de Identitate Simplă este destinată cetățenilor care nu doresc un act de identitate cu suport de stocare electronică, conținând următoarele date:
- denumirea statului emitent;
- tipul documentului;
- numele și prenumele;
- sexul;
- cetățenia;
- data nașterii;
- CNP;
- numărul documentului;
- data expirării;
- semnătura olografă a titularului;
- imaginea facială a titularului;
- adresa de domiciliu a titularului.
Reprezentanții DJEP Olt menționează că aceasta poate fi utilizată exclusiv ca document de identitate pe teritoriul național, neavând valența unui document de călătorie.
Atât cartea electronică de identitate, cât și cartea de identitate simplă, vor putea fi eliberate și pentru minorii sub 14 ani. Valabilitatea acestor documente variază în funcție de vârsta titularului:
- 2 ani pentru persoanele cu vârsta între 0-2 ani;
- 4 ani pentru persoanele cu vârsta între 2 și 14 ani;
- 5 ani pentru persoanele cu vârsta între 14 și 18 ani;
- 10 ani pentru persoanele peste 18 ani;
- valabilitate nelimitată pentru persoanele cu vârsta de peste 70 de ani.
Este important de menționat că actele de identitate, inclusiv buletinul de identitate sau cartea de identitate model 1997, rămân valabile până la data expirării lor, însă, după 3 august 2031, cartea de identitate actuală nu va mai fi considerată document de călătorie în Uniunea Europeană.
Costuri și modalități de programare
Primii cinci milioane de cetățeni care vor solicita Cartea Electronică de Identitate vor beneficia de gratuitate, prin finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență. Ulterior, taxa va fi de 67 lei.
Pentru Cartea de Identitate Simplă, costul este de 38 lei, putând fi achitat la ghișeele CEC Bank sau la stațiile SelfPay.
Programările pentru CEI se pot efectua exclusiv online, începând cu 10 iunie 2025, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI - https://hub.mai.gov.ro/cei/programări/.
Modalitatea de programare pentru CIS este stabilită de fiecare structură locală, în funcție de organizarea fiecărui serviciu.
Termene de eliberare
- Cartea Electronică de Identitate: în medie 7-8 zile lucrătoare (inițial), urmând ca termenul să fie redus odată cu extinderea sistemului la nivel național;
- Cartea de Identitate Simplă: 15 zile lucrătoare de la depunerea cererii.