În România, infrastructura rutieră modernă continuă să fie un subiect de dezbatere, având un impact semnificativ asupra dezvoltării economice și a conectivității regionale. Autostrada A8, cunoscută și sub denumirea de „Autostrada Unirii”, este un exemplu elocvent al acestor provocări. Proiectul, ce are ca scop conectarea Transilvaniei de Moldova, a fost afectat de întârzieri cauzate de birocrație și de un proces complicat de autorizare.
Recent, lucrările pentru lotul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, cu o lungime de 24,4 kilometri, au început efectiv în luna mai 2025, la mai bine de un an de la semnarea contractului. Proiectul beneficiază de finanțare din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Compania turcească Nurol, responsabilă de execuția lucrărilor, a mobilizat peste 600 de muncitori și 200 de utilaje, având ca obiectiv finalizarea tronsonului până în decembrie 2026. Acesta va include 36 de poduri și pasaje, două ecoducte pentru fauna sălbatică, precum și o conexiune esențială cu Autostrada A3.
Cu toate acestea, managerul de proiect, Gokhan Cinar, a subliniat complexitatea lucrărilor și obstacolele întâmpinate, precum nivelul ridicat al apei freatice și condițiile meteorologice nefavorabile. De la începutul lucrărilor, echipa a reușit să progreseze cu 13% în construcții, lucrând la decopertarea solului și la stabilizarea terenului.
În plus, au fost deja mobilizate trei stații de beton și două de asfalt, iar lucrările pentru structurile de poduri sunt în plină desfășurare. Cinar a menționat că, deși vremea a avut un impact negativ asupra desfășurării activităților, echipele continuă să lucreze pentru a respecta termenele stabilite.
Pe lângă progresul realizat pe acest tronson, vor urma și alte loturi ale autostrăzii, precum Miercurea Nirajului – Sărățeni, care va începe execuția în 2026. Totuși, întrebarea rămâne: poate România să își dezvolte infrastructura necesară într-un ritm care să satisfacă așteptările cetățenilor și standardele europene?