Institutul de Științe ale Educației a realizat un studiu la cererea Ministerului Educației și Cercetării pentru a evalua programul național „Săptămâna Verde”, implementat în sistemul de învățământ preuniversitar din România începând cu anul școlar 2022-2023.
Cercetarea a fost efectuată printr-un sondaj de opinie publică, având un eșantion reprezentativ la nivel național, care a inclus 255 de directori, 2.618 profesori și 9.872 elevi din unități de învățământ gimnazial și liceal, atât publice, cât și private.
Rezultatele studiului arată că mai mult de 80% dintre directori și profesori consideră că programul este relevant pentru curriculumul școlar și aduce beneficii educaționale semnificative. Majoritatea instituțiilor au implementat echipe de coordonare în conformitate cu metodologia programului, iar peste trei sferturi dintre directori și aproximativ 70% dintre profesori apreciază că metodologia oferă suficiente îndrumări pentru organizarea de activități inovatoare.
Activitățile din cadrul programului se desfășoară în principal în școli și comunitățile locale, abordând teme precum poluarea, utilizarea responsabilă a resurselor naturale și managementul deșeurilor. Cele mai frecvente activități includ vizionări de documentare, lecții în natură și excursii.
Studiul evidențiază, totodată, unele dificultăți întâmpinate în implementarea programului. Acestea includ aspecte birocratice, provocări în participarea elevilor și dificultăți în organizarea activităților, care pot duce la o rutină în desfășurarea lor. De asemenea, s-au semnalat probleme legate de stabilirea de parteneriate și sprijinul insuficient din partea autorităților locale.
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că impactul programului este considerat pozitiv, iar pe baza sugestiilor primite, programul va include atât activități nonformale, cât și activități mai formale, care să reflecte obiectivele de dezvoltare durabilă. Aceste sugestii vor fi integrate în noua metodologie a programului.