Recent, un oficial din Ministerul Transporturilor din România a anunțat teste pentru o nouă legătură feroviară între Iași și Kiev, prin intermediul trenului Chișinău-București. Se preconiza atașarea unor vagoane de la Kiev la acest tren, însă detaliile acestei curse au ridicat multe întrebări.
Conform declarațiilor, prima cursă de probă a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, dar informațiile disponibile privind mersul trenurilor par să contrazică anunțurile oficiale. Trenul din Kiev către Chișinău circulă de două ori pe săptămână, iar atașarea vagoanelor s-ar face la Ungheni, în Moldova.
Este important de menționat că, deși toate cele trei țări implicate se află în același fus orar, programul trenurilor nu se aliniază. De exemplu, sosirea trenului de la Kiev în Ungheni ar avea loc sâmbătă dimineața, însă trenul spre București ar pleca abia seara, ceea ce ar crea întârzieri semnificative pentru călători.
De asemenea, se observă că, din 2015, legătura feroviară directă Kiev-București a fost redusă la un singur vagon de dormit care se atașează la alte trenuri. În plus, informații contradictorii au apărut și din partea gării din Iași, unde se menționa că vagoanele ce ar fi trebuit să ajungă la București erau mai puține decât cele anunțate.
Pe de altă parte, infrastructura feroviară între România și Moldova rămâne limitată, cu doar două puncte de trecere operaționale. Recent, s-au făcut progrese în reconstrucția căii ferate, iar un memorandum pentru reabilitarea infrastructurii a fost semnat anul acesta, ceea ce ar putea facilita viitoare transporturi.