Autostrada A8, considerată vitală pentru conectivitatea Moldovei, se confruntă cu numeroase dificultăți pe cele 13 loturi ale sale. Cătălin Urtoi, fost președinte al Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), a realizat o analiză detaliată a stadiului actual al lucrărilor, iar concluziile nu sunt deloc încurajatoare.
Într-o recentă postare, Urtoi a prezentat situația fiecărui lot, de la Târgu Mureș până la Ungheni. O problemă majoră este riscul ca două dintre loturi să nu beneficieze de finanțare europeană prin PNRR, ceea ce ar putea complica și mai mult obținerea fondurilor necesare.
Stadiul lucrărilor pe primele loturi este următorul:
- Tg. Mureș - Miercurea Nirajului (24,4 km): Lucrările sunt în desfășurare, cu un termen estimat de finalizare în mai 2027. Valoarea totală este de 2,46 miliarde lei.
- Miercurea Nirajului - Sărățeni (23 km): Proiectarea a început în septembrie 2025, iar finalizarea se preconizează pentru 2028. Costul este de 2,98 miliarde lei.
- Sărățeni - Joseni (32,4 km): Contractul este în curs de semnare, cu o estimare de finalizare în 2028. Valoarea acestui lot este de 6,1 miliarde lei.
- Joseni - Ditrău (14,4 km): Încă în evaluare, cu o finalizare estimată în 2029. Valoarea este de 1,02 miliarde lei.
- Ditrău - Grințieș (37,9 km): Lucrările de proiectare au început în iunie 2025, cu finalizare estimată în 2031-2032. Costul se ridică la 6,14 miliarde lei.
- Grințieș - Pipirig (31,5 km): Evaluarea ofertelor este în curs, cu o finalizare estimată tot pentru 2031-2032. Valoarea este de 6,95 miliarde lei.
- Pipirig - Vânători Neamț (19,3 km): Contractul a fost semnat, dar nu a început încă proiectarea. Finalizarea ar putea fi în 2030, cu o valoare de 2,69 miliarde lei.
- Vânători Neamț - Moțca (30 km): Lucrările au început în februarie 2025, cu o finalizare estimată în 2027. Valoare: 1,56 miliarde lei.
În județul Iași, cinci loturi din tronsonul Moțca - Lețcani - Ungheni sunt în diferite etape de negociere pentru finanțare europeană. Sumele necesare pentru toate loturile se ridică la aproximativ 10,2 miliarde euro. În lipsa unei soluții de finanțare solide, proiectul ar putea întâmpina obstacole semnificative.