Lucrările la primul segment al Autostrăzii Unirii, care se întinde pe 30 de kilometri de la Moțca la Tg. Neamț, au atins un stadiu de doar 10%. Săptămâna trecută, nu s-a înregistrat nicio activitate pe șantier, în condițiile în care termenul limită pentru finalizarea acestuia este stabilit la un an.
Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a emis un raport alarmant, intitulat „Cod roșu de incompetență sau de rea-voință!”, subliniind problemele grave în gestionarea lucrărilor pe cele două loturi ale Autostrăzii A8. Acestea sunt finanțate prin fonduri europene, programul PNRR având termen de finalizare anul viitor.
Reprezentanții asociației au semnalat o stagnare evidentă pe șantierul A8 Leghin-Moțca, demarat pe 3 februarie, adăugând că nu există reacții din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), responsabilă de respectarea graficului de execuție.
O altă observație importantă este că, deși lucrările pe lotul atribuit turcilor de la Nurol au început cu întârziere, acestea progresează mai rapid comparativ cu cele de la Moțca-Tg. Neamț. Activitatea CNAIR a fost criticată pentru lipsa de eficiență, ceea ce ar putea duce la pierderea fondurilor europene pentru infrastructură.
Cătălin Urtoi, fost activist civic și actual administrator la Compania Națională de Investiții Rutiere, a declarat că situația de pe șantier este alarmantă. Cu un an rămas până la termenul limită, Urtoi consideră că este puțin probabil ca lucrările să fie finalizate la timp.
Până la acest moment, doar două din cele 13 loturi ale Autostrăzii A8 sunt în lucru, în timp ce alte șase segmente se află în diverse etape de evaluare sau așteaptă semnarea contractelor. În județul Iași, loturile Moțca-Tg. Frumos și Tg. Frumos-Lețcani sunt în evaluare, iar lucrările la podul peste Prut au început recent.