Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a confirmat că România va continua să beneficieze de fonduri europene pentru anumite proiecte din domeniul infrastructurii, prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Tronsoanele de autostradă Focșani – Pașcani și tunelurile de la Margina – Holdea din Autostrada Lugoj – Deva sunt printre cele ce vor primi în continuare finanțare.
Conform anunțului oficial, toate proiectele rămase în PNRR vor fi complet finanțate din surse europene, fără a necesita cofinanțare din bugetul de stat. Această clarificare a venit după discuții tehnice cu reprezentanții Comisiei Europene.
Printre proiectele ce vor beneficia de finanțare 100% din PNRR se numără:
- Infrastructură rutieră:
- Autostrada Moldovei (A7), tronsonul Focșani – Pașcani;
- Secțiunile D și E ale Autostrăzii Lugoj – Deva (A1), incluzând tunelurile de la Margina – Holdea.
- Infrastructură feroviară:
- Toate cele patru loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;
- Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).
În ceea ce privește proiectele care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MTI a subliniat că sumele deja cheltuite nu vor fi returnate. România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți în proiectele finalizate sau în stadiu avansat de execuție.
Proiectele excluse includ Autostrada Buzău – Focșani (A7), deschisă circulației, și loturile din Autostrada Ploiești – Buzău (A7), precum și secțiunile din Autostrada Transilvania și tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
Reprezentanții MTI au asigurat că aceste lucrări vor continua prin Programul Transport 2021–2027 sau prin alte surse europene convenite cu Comisia Europeană. Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a menționat că proiectele esențiale pentru România vor continua, asigurând astfel predictibilitate și continuitate în investițiile din infrastructură.
Ministerul a clarificat că modificările financiare nu sunt rezultatul unor erori administrative, ci mai degrabă necorelări tehnice între sistemul de achiziții european și cel național.