Primăria Iași a acceptat oferta unică depusă pentru elaborarea proiectului tehnic destinat trenului metropolitan, iar semnarea contractului este așteptată în curând. Proiectul trebuie finalizat până la sfârșitul anului 2025, având în vedere că documentația este esențială pentru obținerea unei finanțări europene nerambursabile.
TPF Inginerie, o subsidiară a grupului belgian TPF, va fi responsabilă cu realizarea documentației. Această companie are experiență în domeniul feroviar în România, implicându-se în proiecte precum Ploiești – Focșani și nodul intermodal București – Ilfov.
Licitația a fost relansată după un eșec anterior, iar termenul de finalizare a fost stabilit pentru decembrie 2025, un interval scurt având în vedere complexitatea proiectului. O modificare importantă este că execuția liniei către Aroneanu a fost temporar eliminată din plan.
Studiul de fezabilitate se va concentra pe adaptarea liniilor existente pentru a facilita introducerea trenului metropolitan, având în vedere traseele de 55 de kilometri dintre Podu Iloaiei și Ungheni, respectiv Nicolina și Ciurea.
Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMPTI) coordonează acest proiect, iar Primăria se ocupă de organizarea licitației. Pe lângă modernizarea liniilor, cererea de finanțare va include și posibilitatea de a adăuga o nouă linie între Lețcani și Iași, analizată anterior în cadrul unui studiu de CFR.
De-a lungul anilor, proiectul trenului metropolitan a fost un subiect de campanie electorală în Iași, dar a fost marcat de întârzieri și lipsă de acțiune. După o perioadă de stagnare, proiectul a fost preluat de AMPTI în primăvara anului 2024, iar licitația pentru studiul de fezabilitate a fost lansată tardiv, în noiembrie 2024.