Discuțiile despre regionalizarea României continuă să fie un subiect de actualitate, însă progresele în implementarea unor proiecte majore de infrastructură, în special în Moldova, întâmpină obstacole semnificative. Recent, Ministrul Fondurilor Europene a anunțat că anumite segmente ale autostrăzii A8, denumită și Autostrada Unirii, au fost excluse din PNRR, ceea ce înseamnă că nu vor beneficia de finanțare europeană.
Regiunea Moldovei se confruntă și cu o vulnerabilitate crescută din punct de vedere al securității, în contextul agresiunii ruse în Ucraina. Aceasta amplifică necesitatea unor conexiuni rutiere eficiente care să asigure legătura între România, Moldova și Ucraina. Premierul Bolojan a menționat că România va căuta fonduri prin inițiativa SAFE (Acțiune de Securitate pentru Europa) pentru a sprijini dezvoltarea infrastructurii, inclusiv autostrăzile ce conectează Moldova de restul țării.
Dorin Dobrincu, istoric și președinte al Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei, subliniază că autostrada A8 este esențială pentru dezvoltarea economică a regiunii. Acesta a evidențiat faptul că Moldova are cel mai redus număr de kilometri de autostradă funcțional din România, ceea ce limitează oportunitățile economice și de transport pentru locuitorii săi.
Potrivit lui Dobrincu, infrastructura rutieră deficitară afectează nu doar dezvoltarea economică, ci și capacitățile de apărare ale regiunii. Fără o rețea de autostrăzi și căi ferate modernizate, Moldova riscă să rămână într-o poziție de inferioritate față de alte regiuni din țară.
De asemenea, el a subliniat că investițiile publice sunt esențiale nu doar pentru dezvoltarea regiunii, ci și pentru atragerea de investiții private, sporind astfel șansele de dezvoltare sustenabilă. Dobrincu a făcut apel la decidenții politici să prioritizeze aceste proiecte, subliniind că dezvoltarea echilibrată a României nu trebuie să rămână doar o promisiune, ci să devină o realitate concretă.