Îmbunătățiri semnificative pentru linia de tramvai din Copou: detalii despre modernizare

Îmbunătățiri semnificative pentru linia de tramvai din Copou: detalii despre modernizare

Linia de tramvai din Copou va beneficia de un proces de modernizare, cu o durată estimată de 18 luni de la momentul contractării unui constructor. În prezent, Primăria Iași se află în etapa de obținere a avizelor necesare pentru autorizarea proiectului. Un termen optimist pentru demararea lucrărilor ar fi în a doua parte a anului viitor.

Scopul municipalității este de a accesa fonduri europene prin intermediul Programului Regional Nord-Est 2021 – 2027. În august 2024, instituția a semnat un prim contract pentru proiectarea lucrărilor, iar documentația tehnică este acum în curs de avizare la instituțiile competente.

Detalii despre lucrări

Lungimea tronsonului între Biblioteca Centrală Universitară (BCU) și rondul Triumf este de 1.670 metri, dintre care 1.550 m în cale dublă și 120 m în rond. Modernizarea nu se va limita doar la linia de tramvai, ci va include și rețeaua de fir contact, care se află în „stare avansată de degradare pe ambele fire de circulație”.

Primăria a subliniat că atât sistemul de susținere, cât și firul de contact au suferit uzuri semnificative, în unele zone firul fiind erodat până la nivelul clemelor de fixare, care prezintă, de asemenea, uzuri generalizate pe întregul traseu. Pe parcursul celor peste 30 de ani de exploatare, intervențiile la rețea au fost limitate la întreținere și reparații curente.

Proiectantul (Pod-Proiect SRL) a constatat că deteriorarea firului de contact a dus la reducerea secțiunii active de transport a curentului, ceea ce a generat pierderi semnificative de energie electrică și a diminuat fiabilitatea rețelei. De asemenea, degradări semnificative au fost observate la stâlpii de susținere, iar Primăria intenționează să îi înlocuiească integral.

„Aceștia se află într-o stare tehnică și estetică necorespunzătoare, neasigurând condițiile minime de siguranță în exploatare, constituind un potențial pericol atât pentru pietoni, cât și pentru traficul rutier”, se menționează în documentul citat.

Conform memoriului, cablurile electrice destinate alimentării sistemului de iluminat sunt în mare parte nefuncționale. În zonele cu avarii frecvente, soluțiile provizorii adoptate nu mai sunt conforme cu reglementările urbanistice în vigoare. Astfel, este necesară instalarea unei rețele electrice noi pentru iluminatul public, precum și a unui sistem modern de legare la pământ a stâlpilor metalici.

Starea tehnică a liniei

Principalele lucrări vor include înlocuirea completă a rețelei de contact și a stâlpilor, realizarea unei noi rețele de împământare, modernizarea cablurilor de medie tensiune gestionate de CTP și înființarea unei noi rețele electrice pentru sistemul de iluminat public.

O expertiză din 2024 a relevat că linia se află într-o „stare tehnică critică”, ceea ce impune „refacerea integrală a căii de tramvai pe întreaga lungime a proiectului”.

„Singurele lucrări de asfaltare prevăzute în acest proiect pentru partea carosabilă adiacentă sunt cele de racordare a liniilor de tramvai reabilitate la trama stradală existentă”, se specifică în memoriul tehnic, lucrările vizând o lățime de jumătate de metru pentru racordarea la carosabil.

Municipalitatea evidențiază patru beneficii ale modernizării liniei de tramvai: reducerea zgomotelor și vibrațiilor, o frecvență controlată a circulației tramvaielor, viteză sporită de deplasare și îmbunătățirea condițiilor de siguranță în exploatare.

Informatii preluate si adaptate din: Ziarul de Iasi
Etichete: Copou fonduri europene infrastructură modernizare tramvai Primăria Iași
Autor: Radulescu Mihai