Mulți șoferi observă că viteza afișată pe tabloul de bord al mașinii nu corespunde întotdeauna cu realitatea, adesea fiind ușor mai mare. Utilizând GPS-ul sau având parte de verificări cu radarul poliției, aceștia constată că viteza reală este diferită de cea indicată pe bord.
Acest fenomen nu se datorează unei erori a vehiculului, ci modului în care vitezometrele sunt reglate și limitărilor sistemelor de măsurare. Conform explicațiilor unui expert de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, radarul poliției este cel mai precis, urmat de GPS, în timp ce vitezometrul mașinii tinde să fie cel mai puțin exact, adesea fiind setat să indice valori mai mari. De exemplu, dacă tabloul de bord arată 100 km/h, viteza reală poate varia între 96 și 98 km/h, iar GPS-ul va oferi o valoare mai aproape de adevăr.
Limitările GPS-ului
Deși GPS-ul este, în general, mai precis decât vitezometrul, există motive pentru care nu este utilizat constant. Semnalul GPS poate fi pierdut, de exemplu, în zone montane sau tuneluri, iar precizia sa poate fi afectată de erori de localizare. Viteza este calculată pe baza informațiilor de poziție și timp, iar erorile pot apărea din cauza influențelor atmosferice, cum ar fi ionosfera și troposfera.
Profesorul a subliniat că vitezometrul este influențat de senzorii ABS, care măsoară turația roților. Această turație, corelată cu raza roții, determină viteza afișată. Totuși, din cauza diferențelor de dimensiuni ale anvelopelor sau a presiunii acestora, valorile pot fi distorsionate. Producătorii de automobile recomandă utilizarea dimensiunilor de pneuri specificate, deoarece sistemele electronice ale vehiculului sunt calibrate pentru a funcționa cu acestea.
De ce vitezometrul arată mai mult?
Vitezometrele sunt reglate să afișeze valori mai mari decât viteza reală, de obicei cu 2-6 km/h, ca o măsură de siguranță. Aceasta este o cerință legală, destinată să ofere un avantaj șoferilor prin asigurarea că nu subestimează viteza. Totuși, diferitele condiții de drum și dinamica vehiculului pot influența această măsurare.
În concluzie, deși GPS-ul oferă o estimare mai corectă a vitezei, el nu poate fi considerat un instrument infailibil din cauza limitărilor sale. Radarul, deși foarte precis, poate avea și el mici erori, iar pentru o măsurare corectă trebuie să fie îndeplinite anumite condiții, cum ar fi absența umezelii pe drum.